Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23002 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [141]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [291]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Ewolucja samorządu terytorialnego w państwach członkowskich Unii Europejskiej
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012) Helnarska, Karolina Julia; Akademia Obrony Narodowej
Poznanie tradycji samorządów państw Europy Zachodniej, ich doświadczeń oraz struktury pod względem podstaw prawnych i możliwości samodzielności działań umożliwi zapoznanie się z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego w wybranych państwach Unii Europejskiej. Historyczne doświadczenia omówionych w tej pracy państw ukazu‑ je, jak w szczególności samorząd terytorialny jest w stanie wykonywać nałożone na niego zadania o różnorodnym charakterze, mające na celu zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnych oraz regionalnych. Społeczności te mogą samorządnie, czyli we własnym imieniu oraz na własną odpowiedzialność, wykonywać powierzone im zadania, samodzielnie muszą niejednokrotnie rozwiązywać problemy związanie ze swoim funkcjonowaniem albo odwoływać się do państwa o wsparcie. Samorząd terytorialny nie jest strukturą niezmienną, statyczną. Samorząd terytorialny jest istotnym elementem porządku ustrojowego państwa. Samorząd regionów, gmin, prowincji czy departamentów jest bardzo ważnym czynnikiem postępu cywilizacyjnego, kulturowego oraz gospodarczego państwa. W pracy przyjęto pewne założenia opisu i interpretacji zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego państw Unii Europejskiej. Ukazano różnorodność problematyki samorządowej poprzez przedstawienie zarysu systemu administracji terenowej, rysu historycznego, pozwalającego na wskazanie etapów kształtowania się samorządu terytorialnego. Przed‑ stawiono podstawy prawne funkcjonowania samorządu terytorialnego, głównych organów, ich zadań, sposobu ich wyboru. Zaprezentowano finanse samorządowe oraz rozwiązania, które zostały przyjęte w celu nadzoru nad samorządem terytorialnym w danym państwie. Przedstawiono także – tam, gdzie było to możliwe – ustrój dużych miast, wskazując na podstawy prawne ich funkcjonowania, główne organy, zadania oraz sposób ich wyboru. Praca składa się z sześciu rozdziałów. Prezentują one samorząd terytorialny w jego obecnym kształcie oraz zachodzące w nim zmiany w państwach Europy Zachodniej w następującej kolejności: Belgia, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Niemcy, Królestwo Niderlandów. W załączniku zostały przedstawione podstawy prawne, poziomy/ szczeble samorządu terytorialnego, główne organy, ich zadania wszystkich 27 państw członkowskich Unii Europejskiej.
Item
Działania Unii Europejskiej na rzecz rozwoju turystyki z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012) Helnarska, Karolina Julia; Akademia Obrony Narodowej
Przedmiotem rozważań zawartych w książce jest polityka Unii Europejskiej w dziedzinie turystyki z uwzględnieniem obowiązującego Traktatu z Lizbony. Turystyka międzynarodowa odgrywa ważną rolę społeczno-ekonomiczną w państwach członkowskich Wspólnoty. Analizując aspekty gospodarczo-społeczne, warto zwrócić uwagę, że europejski sektor turystyczny osiągnął znaczny potencjał rozwojowy i przyczynia się w wielu krajach do stymulowania wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia. Sektor turystyczny w Unii Europejskiej obejmuje około 1,8 mln przedsiębiorców (z których większość stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa) zatrudniających około 5,2% całkowitej siły roboczej, co przekłada się na około 9,7 mln miejsc pracy. Sektor ten wytwarza ponad 5% PKB UE i wskaźnik ten systematycznie wrasta. W końcu obecnej dekady turystyka stanowi trzeci pod względem znaczenia obszar działalności społeczno-gospodarczej UE po handlu i dystrybucji oraz budownictwu. Sektory powiązane ściśle z branżą turystyczną (dystrybucja, budownictwo, transport, kultura) wytwarzają według szacunkowych danych ponad 10% PKB UE i obejmują około 12% wszystkich miejsc pracy.
Item
Transformacja czy transmisja? Edukacja humanistyczna wobec problemów „przeniesienia” w relacji pedagogicznej
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013-04-01) Kruszelnicki, Wojciech; Wydział Nauk Pedagogicznych, Dolnośląska Szkoła Wyższa
W artykule tym chcę omówić w kontekście pedagogicznym działanie mechanizmu, który w relacji psychoanalitycznej Sigmund Freud nazywał „przeniesieniem”, oraz rozwinąć ów wątek o istotne, także dla pedagogiki, komentarze Jacques’a Lacana wpisującego freudowską naukę o przeniesieniu w szerszy kontekst funkcjonowania autorytetu, jakim jest problematyka wiedzy jako takiej. Celem tego badania jest nie tylko zwrócenie uwagi na szereg obecnych w psychoanalizie tropów mogących wzbogacić teorię pedagogiczną, w szczególności zaś refleksję pedeutologiczną, o nowe impulsy intelektualne. Chodzi przede wszystkim o wskazanie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych stron mechanizmu przeniesienia (polegających odpowiednio na wspieraniu procesu uczenia się oraz jego hamowaniu) i w ten sposób spojrzenie z trochę innej perspektywy na ambiwalencję nauczycielskiego autorytetu w klasie szkolnej.
Item
Transformacja czy transmisja? Edukacja humanistyczna wobec problemów „przeniesienia” w relacji pedagogicznej
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013-04-03) Kruszelnicki, Wojciech; Wydział Nauk Pedagogicznych, Dolnośląska Szkoła Wyższa
W artykule tym chcę omówić w kontekście pedagogicznym działanie mechanizmu, który w relacji psychoanalitycznej Sigmund Freud nazywał „przeniesieniem”, oraz rozwinąć ów wątek o istotne, także dla pedagogiki, komentarze Jacques’a Lacana wpisującego freudowską naukę o przeniesieniu w szerszy kontekst funkcjonowania autorytetu, jakim jest problematyka wiedzy jako takiej. Celem tego badania jest nie tylko zwrócenie uwagi na szereg obecnych w psychoanalizie tropów mogących wzbogacić teorię pedagogiczną, w szczególności zaś refleksję pedeutologiczną, o nowe impulsy intelektualne. Chodzi przede wszystkim o wskazanie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych stron mechanizmu przeniesienia (polegających odpowiednio na wspieraniu procesu uczenia się oraz jego hamowaniu) i w ten sposób spojrzenie z trochę innej perspektywy na ambiwalencję nauczycielskiego autorytetu w klasie szkolnej.
Item
Komunikacja za pomocą social media – możliwości i zagrożenia. Zarys problematyki
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012) Laskowska, Małgorzata; Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Browse by
Selected filters: