OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23955 archived items

Recent Submissions

Item
Edukacja w świecie VUCA. Szanse, wyzwania, zagrożenia.
(Wydawnictwo LIBRON, 2021) Kaźmierczak, Danuta; Ropski, Janusz; Wasiuta, Olga; Zakrzewski, Waldemar; Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie; Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim
W niniejszej monografii podjęto próbę identyfikacji głównych trendów kształtujących charakter obecnej i przyszłej edukacji. Prace badawcze zorganizowano wokół następujących problemów: – Jakim wyzwaniom i zagrożeniom musi sprostać współczesna edukacja? – Jakie są główne trendy w polityce doskonalenia kadr systemu bezpieczeństwa narodowego? – Jakie rozwiązania metodyczno-merytoryczne i organizacyjne powinny być wykorzystywane w procesie doskonalenia kadr systemu bezpieczeństwa narodowego?
Item
Poszukiwanie zaginionej wspólnoty w usieciowionej przestrzeni. Studium społeczności małopolskich geocacherów
(Wydawnictwo LIBRON, 2021) Mirek, Jakub; Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Item
Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem
(Wydawnictwo LIBRON, 2019-02) Klepka, Rafał; Batorowska, Hanna; Wasiuta, Olga; Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Celem pracy jest zarówno analiza teoretycznych aspektów manipulowania informacją w mediach, jak i ocena konkretnych przypadków oraz przyczyn i skutków działań manipulacyjnych.
Item
Medialna walka o dobrą zmianę: obraz wyborów parlamentarnych w 2015 roku w wybranych mediach
(Wydawnictwo LIBRON, 2018-09-27) Klepka, Rafał; Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Praca stawia sobie za cel analizę zawartości wybranych telewizyjnych programów informacyjnych oraz tygodników opinii podczas kampanii poprzedzającej elekcję parlamentarną z 25 października 2015 roku. Przed badaniami postawiono szereg celów szczegółowych. Należą do nich przede wszystkim ocena, czy i do jakiego stopnia problematyka wyborów w poprzedzających je tygodniach września i października odgrywała znaczącą rolę w programach informacyjnych oraz tygodnikach opinii, oraz określenie, o czym najczęściej mówiono i pisano wtedy w mediach: czy były to szczegóły programów wyborczych, czy problemy personalne, czy może sama rywalizacja stanowiła dostatecznie emocjonujący temat, jako gra o niepewnym wyniku. W pracy zarysowano ramy tematyczne dyskursu kampanii wyborczej relacjonowanej przez media. Za istotny cel pracy uznać należy ponadto zgłębienie i określenie siły oraz kierunku stronniczości politycznej badanych mediów poprzez analizę widoczności partii politycznych biorących udział w wyborach oraz wydźwięku relacji na ich temat. W badaniu dotyczącym programów informacyjnych przyjrzano się roli ekspertów wypowiadających się w serwisach i prezentowanych sondaży, a także próbowano oszacować, jak często newsy sięgały po typowe ramy tematyczne wykorzystywane do prezentacji kampanii wyborczej. Celem pracy była też odpowiedź na pytanie, czy media sprzyjają zjawisku prezydencjalizacji parlamentarnej kampanii wyborczej. Postanowiono ocenić, jaka część medialnych przekazów dotyczących partii startujących w wyborach odnosiła się do liderów tych partii.
Item
Człowiek i relacje interpersonalne w kontekście technologii telekomunikacyjnej oraz ich wizualizacja w reklamie – obserwacja nowej (niesympatycznej) normalności
(Wydawnictwo LIBRON, 2016) Siemes, Annette; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł przedstawia analizę szerszego zagadnienia na podstawie podsumowania wyników z badań oraz analitycznego przeglądu materiałów wizualnych. Tematem jest rola technologii i urządzeń medialnych, zwłaszcza telefonów mobilnych i, w ostatnim czasie, tzw. smartfonów, w życiu codziennym człowieka oraz idące za tym konsekwencje na poziomie komunikacji i społeczeństwa. Problem badawczy dotyczy konceptualizacji relacji indywiduum-społeczeństwo w kontekście technologii. W ostatnim czasie obserwować można bowiem pewną zmianę form wizualizacji relacji interpersonalnych oraz relacji jednostki z technologią w reklamach, która świadczy o tym, że technologia ta przekształca relacje społeczne i socjalność. Tekst daje krótki zarys problematyki oraz najważniejszych tendencji w wynikach moich dotychczasowych badań. Następnie dynamika zmian zostaje zanalizowana i zrekonstruowana na podstawie szczegółowej analizy materiałów wizualnych z zakresu reklamy i komunikacji firm i marek (przeważnie billboardy). Konsekwencje obserwowanych zmian dla kształtowania rzeczywistości społecznej poddaję szerszej refleksji w końcowej części tekstu.