OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23110 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [182]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [143]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [131]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [335]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Kształtowanie tożsamości narodowej młodego pokolenia w warunkach emigracji w Polskiej Szkole Przedmiotów Ojczystych im. Matki Boskiej Częstochowskiej w Londynie
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2023) Zamecka-Zalas, Olga; Akademia Piotrkowska w Piotrkowie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki
Wprowadzenie. Celem artykułu jest przybliżenie historii Szkoły Przedmiotów Ojczystych im. Matki Boskiej Częstochowskiej w Londynie oraz zwrócenie uwagi na misję, która przyświecała jej działalności przez lata: krzewienie kultury polskiej, wychowanie religijne i katechizacja dzieci i młodzieży na emigracji. Problematyka badawcza niniejszego artykułu dotyczy różnorodnych form pracy dydaktyczno-wychowawczej w tej szkole w zakresie wychowania ojczystego dzieci i młodzieży, która opiera się na ścisłym współdziałaniu nauczycieli z rodzicami i społecznością polonijną. Cel. Celem artykułu jest zaprezentowanie historii Szkoły Przedmiotów Ojczystych im. Matki Boskiej Częstochowskiej oraz jej działalności dydaktyczno-wychowawczej na przestrzeni 60 lat oraz roli nauczycieli i rodziców w wychowywaniu dzieci w polskiej kulturze i tradycji. Materiały i metody. Aby zrealizować cel badawczy, zastosowano metodę analizy dokumentów oraz metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Wyniki. Rezultatem przeprowadzonych badań jest przedstawienie historii i form organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w Szkole Przedmiotów Ojczystych im. Matki Boskiej Częstochowskiej. Są to m.in. zarządzanie i kierownictwo placówką, organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego, współpraca ze środowiskiem rodzinnym i społecznym. Wnioski. Polska Szkoła Przedmiotów Ojczystych im. Matki Boskiej Częstochowskiej w Londynie na Devonia Road przez kilkadziesiąt lat swej działalności kształtowała tożsamość narodową dzieci i młodzieży polonijnej, pielęgnowała polskie tradycje, przekazywała dziedzictwo kulturowe i religijne. Uczniowie uczestniczyli w obchodach świąt narodowych, kościelnych, w uroczystościach patriotycznych itp. Grono nauczycielskie angażowało się w pracę dydaktyczno-wychowawczą zarówno w formie zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych. Zachęcano uczniów do uczestnictwa w różnego rodzaju konkursach, wystawach i akademiach. Ponadto szkoła od samego początku ściśle współpracowała z Komitetem Rodzicielskim i parafią, które wspierały pracę nauczycieli i pomagały w kierowaniu placówką. Pomimo wielu trudności lokalowych i częstych zmian siedziby szkoły niestrudzenie realizowano hasło „Mowa polska w domu, w polskiej szkole i kościele”.
Item
Współpraca rodziców z polskimi szkołami przedmiotów ojczystych w Londynie
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2022) Zamecka-Zalas, Olga; Zakład Edukacji i Profilaktyki Wychowania, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Wprowadzenie. Wychowanie ojczyste dziecka, kształtowanie jego osobowości i zapewnienie mu wszechstronnego rozwoju to cele rodziców, którzy świadomie i racjonalnie wychowują swoje dzieci w warunkach emigracyjnych. Są to również cele każdej szkoły przedmiotów ojczystych w Wielkiej Brytanii. Zarówno założenia, jak i plany wychowawcze rodziców oraz szkół opierają się na ścisłym współdziałaniu. Problematyka badawcza niniejszego artykułu dotyczy form współpracy rodziców ze szkołami przedmiotów ojczystych w Londynie w zakresie wychowania ojczystego dzieci. Cel. Celem artykułu jest przedstawienie różnorodnych form współpracy rodziców z polskimi szkołami przedmiotów ojczystych w Londynie oraz ukazanie roli rodziców w wychowywaniu dzieci w polskiej kulturze . Materiały i metody. Zastosowano metodę analizy dokumentów oraz metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Wyniki. Rezultatem przeprowadzonych badań jest przedstawienie różnorodnych form współpracy rodziców z polskimi szkołami przedmiotów ojczystych w Londynie, takich jak zarządzanie i kierownictwo placówką oraz działalność Kół Rodzicielskich. Ukazano rolę rodziców i ich zaangażowanie w wychowanie ojczyste młodego pokolenia Polaków, które żyje w społeczeństwie angielskim, ale zna swoje pochodzenie, język, historię, geografię oraz jest dumne z polskich korzeni. Wnioski. Współpraca rodziców z polskimi szkołami przedmiotów ojczystych była i nadal jest bardzo ważnym elementem wychowania ojczystego polskiego dziecka. Rodzice na wiele sposobów angażują się w działalność polskich szkół sobotnich. Są członkami Komitetów Rodzicielskich, które organizują m.in. akademie szkolne, rozrywki dla dzieci, imprezy czy wycieczki, a także zbierają fundusze na utrzymanie tych placówek.
Browse by
Selected filters: