OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23651 archived items

Recent Submissions

Item
Znaczenie pracy zawodowej w życiu dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w opinii ich rodziców
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2023) Cytowska, Beata Ewa; Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Instytut Pedagogiki
Wprowadzenie. Podjęcie pracy jest jednym z wyznaczników dorosłości. Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) jest coraz bardziej akceptowane, szczególnie wśród ich rodzin i osób z najbliższego otoczenia; rośnie też zrozumienie pozytywnego oddziaływania aktywności zawodowej na niezależność, samostanowienie, samorozwój i włączenie społeczne osób z NI. Cel. Poznanie opinii rodziców dorosłych dzieci z NI na temat znaczenia pracy zawodowej w życiu ich córek i synów. Materiały i metody. Do zgromadzenia danych został wybrany wywiad częściowo ustrukturyzowany, który przeprowadzono z 18 rodzicami niezatrudnionych dorosłych osób z NI (10 matek, 8 ojców) i 14 rodzicami pracujących osób z NI (10 matek, 4 ojców). Wyniki i wnioski. W wypowiedziach badani wskazywali na: przyczyny pozostawania bez pracy przez ich dorosłe dzieci z NI, ograniczenia i możliwości podjęcia przez nie pracy, korzyści z podjęcia i kontynuowania pracy, trudności, jakie napotykają w pracy, oraz szanse dotyczące ich usamodzielnienia się. Zdaniem rodziców praca jest ważnym aspektem życia ich dorosłych dzieci z NI, a większość chciałaby, aby podjęły zatrudnienie i/lub je utrzymały. Choć badani dostrzegali wiele korzyści płynących z wypełniania obowiązków zawodowych przez swoich synów i swoje córki, tylko nieliczni przyznali, że zatrudnienie stanowi kolejny etap w procesie osiągania przez ich dziecko większej autonomii. Część rodziców umniejszała znaczenie pracy ich dorosłych dzieci z NI, odnosząc swoją opinię do społecznego kontekstu.
Item
Relacje społeczne nauczycieli z rodzicami w czasie pandemii COVID-19
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2022) Szempruch, Jolanta; Zakład Polityki Społecznej, Instytut Nauk Socjologicznych, Uniwersytet Rzeszowski
Cel. Artykuł przedstawia analizę relacji społecznych, jakie mają miejsce między nauczycielami i rodzicami w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19 i związanej z nią zdalnej edukacji. Relacje te przedstawione są z perspektywy nauczycieli i rodziców na podstawie wyników przeprowadzonych badań, zawartych w opublikowanych raportach i wypowiedzi prasowych podmiotów edukacyjnych. W oparciu o nie ukazana została wartość powiązań i zależności składająca się na akceptowaną i oczekiwaną relacyjność nauczycieli i rodziców. Zaproponowano również działania, jakie należałoby podjąć w celu stworzenia nowego modelu omawianych relacji. Materiały i metoda. Przegląd i analiza literatury przedmiotu, wtórna analiza danych. Wyniki. Artykuł prezentuje problematykę relacji społecznych nauczycieli z rodzicami w czasie pandemii COVID-19, które nabrały nowego znaczenia w odniesieniu do sytuacji zdalnego nauczania. Specyfika tych relacji została przedstawiona z perspektywy nauczycielskiej i rodzicielskiej. W analizowanych wynikach badań i wypowiedziach zwraca uwagę konfrontacyjna postawa rodziców i nauczycieli. Omówione zostały zarówno niekorzystne elementy zaburzonych relacji i braku zrozumienia, jak i obszary i sposoby ich usprawnień.
Item
Rodzice wobec obciążenia opieką nad dzieckiem z chorobą rzadką – mukowiscydozą
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2022) Zubrzycka, Renata; Katedra Metodologii Nauk Pedagogicznych, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Wprowadzenie: Mukowiscydoza (Cystic Fibrosis-CF), kwalifikowana jako choroba rzadka, jest najczęściej występującą genetyczną chorobą rasy białej. Powoduje uszkodzenie funkcji wielu narządów i układów, szczególnie zaś układu oddechowego i pokarmowego. Leczenie mukowiscydozy wymaga wielospecjalistycznych oddziaływań i stanowi poważne obciążenie dla pacjentów i ich rodzin oraz utrudnia codzienne funkcjonowanie. Cel: Celem pracy jest analiza fizycznych, psychospołecznych i ekonomicznych obciążeń rodziców wynikających z opieki nad dzieckiem z CF. Materiał i metoda: Praca ma charakter przeglądowy. Analiza literatury została dokonana z odwołaniem się do polsko- i anglojęzycznych publikacji naukowych oraz aktów prawnych. Wyniki: Wielowymiarowo ujęte obciążenie rodziców wynikające ze sprawowania opieki nad dzieckiem chorym na mukowiscydozę obejmuje następujące wskaźniki: przestrzeganie leczenia objawowego, doświadczanie stresu, depresji i lęku oraz ponoszenie kosztów finansowych. Wnioski: Zainicjowane w Polsce wdrażanie europejskich wytycznych dotyczących chorób rzadkich oraz wprowadzenie refundacji leczenia przyczynowego w mukowiscydozie stwarzają szansę na wzrost wskaźnika przeżycia chorych z CF oraz korzystne zmiany w psychospołecznym funkcjonowaniu ich rodziców.
Item
Współpraca rodziców z polskimi szkołami przedmiotów ojczystych w Londynie
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2022) Zamecka-Zalas, Olga; Zakład Edukacji i Profilaktyki Wychowania, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Wprowadzenie. Wychowanie ojczyste dziecka, kształtowanie jego osobowości i zapewnienie mu wszechstronnego rozwoju to cele rodziców, którzy świadomie i racjonalnie wychowują swoje dzieci w warunkach emigracyjnych. Są to również cele każdej szkoły przedmiotów ojczystych w Wielkiej Brytanii. Zarówno założenia, jak i plany wychowawcze rodziców oraz szkół opierają się na ścisłym współdziałaniu. Problematyka badawcza niniejszego artykułu dotyczy form współpracy rodziców ze szkołami przedmiotów ojczystych w Londynie w zakresie wychowania ojczystego dzieci. Cel. Celem artykułu jest przedstawienie różnorodnych form współpracy rodziców z polskimi szkołami przedmiotów ojczystych w Londynie oraz ukazanie roli rodziców w wychowywaniu dzieci w polskiej kulturze . Materiały i metody. Zastosowano metodę analizy dokumentów oraz metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Wyniki. Rezultatem przeprowadzonych badań jest przedstawienie różnorodnych form współpracy rodziców z polskimi szkołami przedmiotów ojczystych w Londynie, takich jak zarządzanie i kierownictwo placówką oraz działalność Kół Rodzicielskich. Ukazano rolę rodziców i ich zaangażowanie w wychowanie ojczyste młodego pokolenia Polaków, które żyje w społeczeństwie angielskim, ale zna swoje pochodzenie, język, historię, geografię oraz jest dumne z polskich korzeni. Wnioski. Współpraca rodziców z polskimi szkołami przedmiotów ojczystych była i nadal jest bardzo ważnym elementem wychowania ojczystego polskiego dziecka. Rodzice na wiele sposobów angażują się w działalność polskich szkół sobotnich. Są członkami Komitetów Rodzicielskich, które organizują m.in. akademie szkolne, rozrywki dla dzieci, imprezy czy wycieczki, a także zbierają fundusze na utrzymanie tych placówek.
Item
Emotional intelligence of parents and their reaction to a child’s speech disfluency
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2022) Humeniuk, Ewa; Tarkowski, Zbigniew; Góral-Półrola, Jolanta; Katedra i Zakład Psychologii, Uniwersytet Medyczny w Lublinie; Staropolska Szkoła Nauk Stosowanych w Kielcach
Introduction. The reactions of the father and the mother to a child’s speech disfluency are likely to differ. The question also arises as to what factors form their reactions. Aim. The aim of the study was the comparison of the mothers’ and the fathers’ reactions to a child’s speech impediment, the assessment of emotional intelligence presented by the parents of children who stutter, as well as establishing the relationship between the emotional intelligence of the parents and their reaction to a child’s speech impediment. Material and method. The research involved 30 mothers and 30 fathers of 3-6-year-old stutterers (comprising 22 boys and 8 girls). Results. Reactions of the mothers and fathers to a child’s speech disfluency are similar, whereas the intensity of emotional reactions towards sons was statistically significantly higher (p<0.05) in the mothers than in the fathers. Both the overall level of emotional intelligence and the levels for individual scales were statistically significantly higher in the mothers (p<0.05, p<0.01, p<0.001). A positive relationship of medium strength was found between the capacity for empathy and the cognitive scale as well as between the ability to control their own emotions and the behavioural scale in the mothers. In the fathers researched in this study, a positive relationship of medium strength between the ability to empathize and the emotional scale was observed. Conclusion. The level of emotional intelligence appears to be a factor which shapes parents’ reactions to children’s speech disfluency.