OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23551 archived items

Recent Submissions

Item
Izolacja a epidemie. Oczywistość, remedium, przekleństwo?
(Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, 2020) Jędrusik, Maciej; The University of Warsaw, The Faculty of Geography and Regional Studies, Poland
W artykule podjęto próbę wyeksponowania wieloznaczności pojęcia izolacji i na przykładach przeszłych i współczesnych pandemii, oceniono wpływ izolacji na skuteczność reakcji społeczności w odpowiedzi na pojawienie się chorób epidemicznych. Zauważono, że powszechnie stosowana izolacja – pozornie najskuteczniejszy środek walki z epidemią, w szczególnych sytuacjach geograficznych i społecznych jest nie tylko nieskuteczna, ale wręcz prowadzi do nasilenia zarazy. W sytuacji rzeczywistej przestrzennej izolacji staje się ona czynnikiem pogłębiającym straty demograficzne. Można więc ją uznać za przekleństwo. Izolacja prowadzi wówczas do zwiększenia liczby ofiar, czasem i do ogromnej depopulacji, ocierającej się o zagładę grup ludzkich. Bywa, że wymusza dramatyczne wybory. Nie znaczy to, że podczas epidemii nie należy utrzymywać dystansu, środków ochronnych i podobnych rozwiązań. Nie należy jednak w tym kontekście nadużywać pojęcia izolacja
Item
Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii Covid-19
(Episteme, 2020-09-30) Domagała-Zyśk, Ewa; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Item
Wyzwania nauczania zdalnego. Perspektywa nauczyciela i ucznia
(Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2020-11-20) Wyrwa, Franciszek; Wyrwa, Michał; Wilkus-Wyrwa, Aleksandra; Urząd Miasta i Gminy Margonin; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Artykuł porusza zagadnienie nowego paradygmatu nauczania–uczenia się. Rozwój osiągnięty przez naukę i technologię w ostatnich dziesięcioleciach zrewolucjonizował systemy edukacyjne, nadając nauczycielom nowe role, a sytuacja pandemii COVID-19 dynamikę tych zmian szczególnie uwidoczniła. Nauczyciel jako członek społeczeństwa opartego na wiedzy powinien świadomie zarządzać procesem uczenia się nie tylko uczniów, ale i własnego. Do roli kompetentnego pedagoga nie wystarcza dziś zbiór umiejętności i informacji wyniesionych ze studiów. Nowa rola nauczyciela jest ściśle związana z treningiem poznawczym, emocjonalnym i coraz częściej technologicznym. Taka holistyczna wizja edukacji pozwala spojrzeć na zjawiska bardziej kompleksowo, dzięki czemu przyszłość może zostać zidentyfikowana jako tak złożona, jaką faktycznie jest. Zarządzanie uczeniem się jest niezbędne do osiągnięcia tych celów, natomiast nowe role wymagają nowego paradygmatu nauczania. W referacie przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród polskich uczniów i nauczycieli na temat nauczania na odległość. Stanowią one uzupełnienie – polski komentarz – do badań wykonanych we Włoszech. Problem nauczania zdalnego w dobie kryzysu przedstawiono w szerokiej perspektywie, uwzględniając kontekst szkoły, rodziny, ucznia oraz nauczyciela. Uzyskane wyniki analiz własnych, jak również wcześniej dokonanych analiz zagranicznych, pozwalają wysunąć wnioski, które zagospodarowują przestrzeń pomiędzy tym, co pewne, a tym, co niewiadome. Czas izolacji szkół sprawia, że wszyscy nauczyciele są zmuszeni zmierzyć się z problemem dychotomicznego myślenia, co paradoksalnie w dłuższej perspektywie przyczynić się może do zmiany jakości kształcenia.
Item
The COVID Crisis as a Sample Tube with Contemporary Legal Phenomena
(Ferenc Mádl Institute of Comparative Law, 2020-12-09) Koźmiński, Krzysztof; Rudnicki, Jan; Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warszawski
A superficial view of lawmakers’ reaction to the current pandemic crisisis that we are witnessing an aberration and a concentration of bad practices. This paper presents a partially opposite thesis that the response of legal systems to this situation is not surprising and an accumulation of several phenomena very characteristic of the contemporary evolution of law. The restriction of personal freedoms, often imposed by means far from the theoretical scope of sources of law described by demo-liberal constitutions, combined with the broad scope and curious details of the extraordinary regulations complete the general trend towards the juridisation of almost every aspect of human activities. Today, the law serves as the dominant tool of creating social and economic order, taking the fields once occupied by other (and now almost extinct) normative systems and at the same time, displacing them. Thus, the more law exists in the everyday circulation, the more demand it creates for further and even more casuistic legal regulation. In this reality, this is the only tool that can be applied in extraordinary circumstances. In addition, the applied legislative techniques are not new. The Polish act known commonly and semi-officially as the ‘anti-crisis shield’ is a typical ‘complex act’ aimed at dealing with a particular matter thoroughly through the use of all traditional methods of regulation: civilian, administrative, and penal mixed together in a single text of law. Thus, this regulation also constitutes a perfect (and perhaps the most striking) example of the phenomenon of decodification, especially in the field of private law, since it deals with particular contractual and tort issues as if there were no relevant regulations in the Civil Code, which should (at least theoretically) constitute the core of the private law system.