OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23704 archived items

Recent Submissions

Item
Wyzwania nauczania zdalnego. Perspektywa nauczyciela i ucznia
(Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2020-11-20) Wyrwa, Franciszek; Wyrwa, Michał; Wilkus-Wyrwa, Aleksandra; Urząd Miasta i Gminy Margonin; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Artykuł porusza zagadnienie nowego paradygmatu nauczania–uczenia się. Rozwój osiągnięty przez naukę i technologię w ostatnich dziesięcioleciach zrewolucjonizował systemy edukacyjne, nadając nauczycielom nowe role, a sytuacja pandemii COVID-19 dynamikę tych zmian szczególnie uwidoczniła. Nauczyciel jako członek społeczeństwa opartego na wiedzy powinien świadomie zarządzać procesem uczenia się nie tylko uczniów, ale i własnego. Do roli kompetentnego pedagoga nie wystarcza dziś zbiór umiejętności i informacji wyniesionych ze studiów. Nowa rola nauczyciela jest ściśle związana z treningiem poznawczym, emocjonalnym i coraz częściej technologicznym. Taka holistyczna wizja edukacji pozwala spojrzeć na zjawiska bardziej kompleksowo, dzięki czemu przyszłość może zostać zidentyfikowana jako tak złożona, jaką faktycznie jest. Zarządzanie uczeniem się jest niezbędne do osiągnięcia tych celów, natomiast nowe role wymagają nowego paradygmatu nauczania. W referacie przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród polskich uczniów i nauczycieli na temat nauczania na odległość. Stanowią one uzupełnienie – polski komentarz – do badań wykonanych we Włoszech. Problem nauczania zdalnego w dobie kryzysu przedstawiono w szerokiej perspektywie, uwzględniając kontekst szkoły, rodziny, ucznia oraz nauczyciela. Uzyskane wyniki analiz własnych, jak również wcześniej dokonanych analiz zagranicznych, pozwalają wysunąć wnioski, które zagospodarowują przestrzeń pomiędzy tym, co pewne, a tym, co niewiadome. Czas izolacji szkół sprawia, że wszyscy nauczyciele są zmuszeni zmierzyć się z problemem dychotomicznego myślenia, co paradoksalnie w dłuższej perspektywie przyczynić się może do zmiany jakości kształcenia.