OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23363 archived items

Recent Submissions

Item
Specyfika edukacji zdalnej oraz warunki rozwoju uzdolnień dzieci w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19 w świetle badań sondażowych rodziców uczniów zdolnych
(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2022-11) Trzcińska-Król, Maria; Wiśniewska, Justyna; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Pandemia wymusiła w Polsce (podobnie jak w wielu innych krajach) zamknięcie szkół i przejście na edukację zdalną. To, co do tej pory było wyborem, jedną z możliwych, dodatkowych form edukacji stało się obligatoryjne. Nauczyciele, uczniowie, a także rodzice musieli zmierzyć się z nowym wyzwaniem jakim jest edukacja w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID- 19. Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, wciąż wzbudza wiele kontrowersji i emocji, jedni postrzegają ją jako zagrożenie, inni jako szansę. W prezentowanym artykule autorki postanowiły bliżej przyjrzeć się sytuacji dzieci zdolnych w czasie edukacji zdalnej. Celem badania było poznanie specyfiki edukacji zdalnej uczniów w percepcji rodziców uczniów zdolnych. Przedmiotem badania uczyniono m.in.: formy pracy wykorzystywane przez nauczycieli, problemy uczniów w trakcie edukacji zdalnej, zalety takiej formy edukacji oraz możliwości rozwoju zdolności w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19. W badaniach sformułowano główny problem badawczy: jak badani rodzice uczniów zdolnych oceniają edukację zdalną? Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz przygotowano elektroniczny kwestionariusz ankiety z wykorzystaniem Google Forms, który umożliwił zbieranie odpowiedzi od respondentów. W badaniu przedstawiono opinię 1477 rodziców uczniów zdolnych z klas 4–8. Rodzice wypowiedzieli się o 741 dziewczynkach oraz 736 chłopcach. Wyniki wskazują, że uczniowie posiadali dobre warunki lokalowe i techniczne do pracy zdalnej. Rodzice, oceniając elementy wspólne zarówno dla nauki zdalnej, jak i tradycyjnej, wskazywali, że wszystkie poddane ocenie elementy edukacji są intensywniejsze przy edukacji stacjonarnej. Prawie 70% w ocenie rodziców zmagało się ze zmęczeniem wynikającym z ciągłej pracy przy komputerze, spadkiem motywacji do nauki, czy trudnościami ze skupieniem uwagi na lekcji. 57% rodziców uczniów zdolnych w edukacji zdalnej dostrzega pewne zalety tej formy kształcenia. W trakcie izolacji społecznej 34% uczniów w tym okresie nie uczęszczało na żadne zajęcia pozwalające na rozwijanie ich zdolności i pasji, z kolei 26% uczniów realizowała je we własnym zakresie w warunkach domowych, na boisku, przy współpracy rodziców i rodzeństwa.
Item
Kalendarium edukacji zdalnej – co wynika z ministerialnych rozporządzeń
(Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2022-12-30) Całek, Grzegorz; Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Artykuł ma charakter porządkujący. Jego celem jest odtworzenie na podstawie rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Edukacji i Nauki przebiegu edukacji zdalnej w Polsce w okresie pandemii COVID-19, a więc od marca 2020 roku do lutego 2022 roku. Aby to osiągnąć, zostały zidentyfikowane wszystkie rozporządzenia, które zmieniały sposób działalności jednostek systemu edukacji w tym czasie, a na ich podstawie określono, ile dni realnie trwała edukacja zdalna dla poszczególnych grup uczniów, czyli uczniów: klas I–III i IV–VIII szkół podstawowych oraz szkół średnich. Na podstawie zebranych danych możliwe było także określenie częstotliwości zmian w edukacji zdalnej oraz wyprzedzenia, z jakim ukazywały się kolejne rozporządzenia wprowadzające te zmiany.
Item
Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Edukacja hybrydowa.
(2022-05-11) Romaniuk, Miłosz Wawrzyniec; Łukasiewicz-Wieleba, Joanna Teresa; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Raport dotyczy doświadczeń nauczycieli akademickich zatrudnionych w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz doświadczeń studentów, związanych z edukacją hybrydową u schyłku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Celem badania było poznanie perspektywy wykładowców oraz studentów na edukację hybrydową w Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz próba porównania jej z edukacją tradycyjną i edukacją zdalną. Przedmiotem badań były, między innymi, gotowość do realizacji nauczania hybrydowego, wsparcie uczelni w zakresie prowadzenia nauczania hybrydowego oraz różnorodność doświadczeń nauczycieli akademickich, a także gotowość do uczestnictwa w nauce hybrydowej, jej jakość oraz inne doświadczenia studentów z nią związane. Podjęto próbę porównania edukacji tradycyjnej, zdalnej i hybrydowej, biorąc pod uwagę zdanie wykładowców akademickich oraz studentów. W badaniach sformułowano problemy badawcze o treści: jakie są opinie wykładowców i studentów APS o edukacji hybrydowej? Jakie widzą podobieństwa i różnice pomiędzy edukacją tradycyjną, zdalną i hybrydową? W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Analizę wypowiedzi respondentów oraz ich kategoryzację przeprowadzało dwóch sędziów kompetentnych. Uzyskane wyniki pozwoliły na opracowanie rekomendacji, dotyczących działań uczelni, skierowanych na usprawnienie procesu nauczania zdalnego.
Item
Rodzice i nauczyciele o problemach pierwszych trzech miesięcy edukacji zdalnej
(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2021) Całek, Grzegorz; Uniwersytet Warszawski
Artykuł przedstawia problemy dotyczące pierwszych trzech miesięcy edukacji zdalnej, a więc edukacji prowadzonej w polskich szkołach od 25 marca do 26 czerwca 2020 r. – z perspektywy rodziców oraz nauczycieli. Wykorzystano w tym celu wyniki trzech badań internetowych (CAWI) przeprowadzonych w kwietniu, czerwcu oraz sierpniu 2020 r.
Item
Wyzwania edukacji zdalnej przed jakimi stoją dzieci – perspektywa rodziców
(Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, 2021) Całek, Grzegorz; Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski
The purpose of this article is to present the major challenges related to remote learn-ing that children have been facing since March 2020 in connection with the outbreak of the COVID-19 pandemic. The author analysed the results of three CAWI surveys conducted among parents of students: at the end of April 2020– a month after remote learning was launched (N=8,250), at the end of summer holidays of 2020 (N=2,880), and at the end of November and beginning of December 2020 - a month after areturn to remote learning (N=4,003). The main source of data for the analy-sis were 2,530 comments of the participants of the first survey. The data was coded using the MAXQDA 2020 software, and then analysed according to the categories used in the coding. The article presents selected results that directly concern children.