OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23704 archived items

Recent Submissions

Item
Jan Paweł II jako rzecznik humanizmu
(Wyższe Seminarium Duchowne im. Jana Pawła II w Łomży, 2011) Tarasiewicz, Paweł; Adler-Aquinas Institute (AAI)
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie: czy podejście Jana Pawła II do humanizmu dotyczy humanizmu jako takiego, czy też jest formą usprawiedliwienia którejś z jego odmian? W świetle przeprowadzonych analiz Ojciec Święty jawi się jako rzecznik humanizmu jako humanizmu. Zajmuje on przychylne stanowisko wobec tego zjawiska, ponieważ znajduje w nim słuszną intuicję na temat wyjątkowości człowieka. Dowartościowanie godności ludzkiej osoby i postawienie jej w centrum wszelkich form ludzkiego życia należy do głównych racji, dla których Papież wypowiada swoje „tak” dla humanizmu. W swoich rozważaniach zwraca on jednak uwagę na potrzebę eliminacji błędów humanizmu i nadania mu kształtu na miarę godności człowieka. Podstawowym błędem stanowisk humanistycznych jest ich redukcjonizm, który – zdaniem Jana Pawła II – należy przezwyciężyć przy pomocy pełnej prawdy o transcendencji człowieka, nie tylko tej dostępnej ludzkiemu rozumowi, lecz przede wszystkim tej objawionej w Jezusie Chrystusie. Tym niemniej, autentyczny humanizm, uznający nadprzyrodzony charakter kresu ludzkich możliwości, nieprzerwanie pozostaje antropocentryczny i zorientowany na pełną aktualizację ludzkiej osoby. Dlatego też, Ojciec Święty utożsamia humanizm z kulturą, dzięki której człowiek bardziej „jest”, czyli bardziej staje się człowiekiem.