OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
22976 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [137]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [291]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Solidaryzm niepartykularny a patriotyzm
(Fundacja Otaczaj Blaskiem, 2024-04-15) Grabińska, Teresa; Akademia Wojsk Lądowych
Using Kornel Morawieck’s ideas, this paper looks at a patriotism that transcends nationalism. This patriotism is based on solidarism, here a non-particularist version, and comes from Christianity. It is still developing in the social teaching of the Church. In Polish culture and social practice, apart from romantic patriotic attitude there is also its positivistic form (common in Greater Polish society in the 19th century). The non-particularistic solidarism meets the con ditions of preventive and creative solidarity. It does not exclude its interventional and creative variant founding a romantic face. In the face of contemporary threats of cultural uniformity and uprooting from tradition, arguments are made in favor of the revival of the Solidarity thought developed both in Christianity, as well as in the ideas of “Fighting Solidarity”
Item
Judeochrześcijańskie korzenie antyglobalizmu
(Wyższa Szkoła Humanistyczna TWP w Szczecinie, 2019) Kupiński, Krzysztof Roman; Wyższa Szkoła Humanistyczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie
Artykuł podejmuje problem globalizmu i antyglobalizmu z perspektywy, jaką fundują judaizm i chrześcijaństwo. Teza zawarta w tytule jest prowokacją i pokazaniem innego możliwego oglądu prze-mian w świecie obserwowanych i opisywanych od początku lat sześćdziesiątych XX wieku. Słowa kluczowe: globalizm; antyglobalizm; judaizm; chrześcijaństwo; komunikacja.
Item
Monarchia brytyjska z perspektywy Stolicy Apostolskiej na podstawie pielgrzymki papieża Benedykta XVI w 2010 roku
(Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph, 2023-09-29) Żelisławski, Jurand; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Relacje monarchii brytyjskiej i Stolicy Apostolskiej mają długą historię, na której szczególnie zaważyły działania Henryka VIII i akt supremacji z 1534 roku. Dokument ten ogłaszał go głową Kościoła anglikańskiego i zrywał jedność z papiestwem na kilka wieków. Sytuacja zaczęła się zmieniać w XIX wieku, kiedy to zostało w dużej części zniesione ustawodawstwo antykatolickie. Przyczyniło się to do odrodzenia Kościoła katolickiego w Anglii. 29 września 1850 r. papież Pius IX dokumentem „Universalis Ecclesiae” przywrócił hierarchię kościelna w Anglii i utworzył dwanaście diecezji. Kolejny przełom przyniósł wiek XX i sobór watykański II, podczas którego uchwalono dokument o ekumenizmie „Unitatis redintegratio”. Dekret ten rozpoczął działalność ekumeniczną Kościoła katolickiego. W 1969 roku zaczęła działać Międzynarodowa Komisja Anglikańsko-Rzymskokatolicka, dzięki której rozpoczął się dialog między obu wyznaniami, który zaowocował, m.in.: Dokumentem o Eucharystii (1971), Dokumentem o urzędzie kościelnym (1973), Dokumentem o władzy w Kościele (1976). To wszystkie działania Kościoła katolickiego oraz dialog katolicko-anglikański przygotowały grunt do historycznego wydarzenia, jakim była pielgrzymka Jana Pawła II do Wielkiej Brytanii w 1982 roku. Również jego następca - Benedykt XVI, rozwijał relacje między Stolicą Apostolską i monarchią brytyjską. Szczególnym wydarzeniem jego pontyfikatu było ogłoszenie dokumentu „Anglicanorum coetibus”. Konstytucja apostolska z 2009 roku powołała do istnienia ordynariaty personalne dla anglikanów, którzy chcą uznać zwierzchnictwo papieża i zachować jednocześnie elementy dotychczasowej tradycji liturgicznej. Kolejnym ważnym wydarzeniem była pielgrzymka papieska do Wielkiej Brytanii w 2010 roku. Przedmiotem artykułu są opublikowane wypowiedzi Benedykta XVI z jego pielgrzymki do Wielkiej Brytanii. Celem artykułu jest ukazanie monarchii brytyjskiej z perspektywy Stolicy Apostolskiej na podstawie ww. wypowiedzi papieskich oraz przedstawienie przestrzeni współpracy między oboma podmiotami. Wykorzystana w artykule metoda to analiza porównawcza opublikowanych tekstów.
Item
Przebieg granicy kulturowej między chrześcijaństwem zachodnim (łacińskim) i wschodnim (prawosławnym) w Europie i sposoby jej wyznaczania
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Awramiuk-Godun, Alina; Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Granica kulturowa między chrześcijaństwem zachodnim (łacińskim) i wschodnim (prawosławnym) jest uznawana przez wielu badaczy za główną linię (strefę) podziału cywilizacyjnego w Europie. Celem artykułu jest przedstawienie teoretycznego ujęcia problematyki granic kulturowych w aspekcie przestrzennym oraz zaproponowanie procedury badawczej wyznaczania granicy między tradycją zachodnią i wschodnią w Europie na podstawie częstości występowania obiektów sakralnych. W artykule zwrócono uwagę na problemy wyznaczania granic kulturowych i prezentowania ich w formie graficznej na mapach. Omówiono znaczenie czynnika religijnego w kształtowaniu obszarów kulturowych, jak również przedstawiono wybrane poglądy na temat przebiegu granic kulturowych w Europie wraz z przykładami ich wizualizacji. Zaprezentowano też możliwości zastosowania metod kartograficznych i narzędzi GIS w badaniach zjawisk kulturowych na przykładzie rozmieszczenia świątyń rzymskokatolickich i prawosławnych na obszarze pogranicza Polski, Litwy i Białorusi. Współczesne programy geoinformatyczne oferują szerokie, a dotychczas wyjątkowo rzadko stosowane, możliwości wykonywania złożonych analiz przestrzennych uwzględniających rozmieszczenie i natężenie występowania obiektów charakterystycznych dla różnych tradycji (np. obiektów sakralnych). Mogą one wspomagać badania umożliwiające wyznaczenie zasięgu kultur, a także ułatwić uchwycenie strefowego charakteru granic kulturowych.
Item
Kwestia duchowej tożsamości Europy: stanowisko Angeli Ales Bello
(Uczelnia Lingwistyczno-Techniczna w Świeciu, 2018-11-26) Kożuchowski, Józef; Wyższe Seminarium Duchowne w Elblągu
Autor artykułu naświetlił stanowisko wybitnej współczesnej włoskiej filozofki, znawczyni myśli Husserla i Stein – Angeli Ales Bello – w kwestii duchowej tożsamości Starego Kontynentu. Myśl filozoficzna określiła Europę w sposób tak bardzo zasadniczy, że w oderwaniu od niej nie sposób uchwycić i zrozumieć oblicza kulturowego, życia publicznego, społecznego, politycznego Europejczyków i ich mentalności. Myślicielka prawdę tę ukazuje oryginalnie, jak wskazuje na to i wyjaśnia kontekst, w którym ją artykułuje i formułuje, a mianowicie – dzieje zachodniej filozofii, począwszy od jej narodzin w Grecji. Przy prezentacji wpływu refleksji filozoficznej na duchową (kulturową) tożsamość Europy, Bello rozwija i akcentuje doniosłość poglądu dwóch wielkich filozofów – Husserla i Stein w kwestii relacji pomiędzy filozofią a kulturą europejską. Pogląd ten jawi się nadal jako niezawodny drogowskaz o intelektualnej i moralnej wymowie (treści) dla współczesnej ludzkości. Nietracenie go z oczu warunkuje zachowanie własnej tożsamości Europejczyków i możliwość kontynuowania przez nich swej uniwersalnej, duchowej misji także wobec innych kultur. Dla tych myślicieli filozofia musi pozostać miarą myślenia i działania ze względu na swój charakter – stawianie w centrum swych poszukiwań obiektywizmu poznania (otwartego na krytykę), prawdy i mądrości obejmującej także wymiar praxis i zakładającej poczucie odpowiedzialności za otrzymane w spuściźnie dziedzictwo kulturowe. W taki charakter filozoficznej teorii wpisuje się doktryna chrześcijańska ze swym uniwersalizmem przesłania, nie tylko harmonizującym z duchem myśli greckiej (Husserl), ale i rozwijającym oraz wzbogacającym tego ducha (Stein). Staje się więc zrozumiałe, dlaczego tak Husserl, jak i Stein, jakkolwiek nie explicite, proponują nadal Europejczykom wizję egzystencji wykreowanej w tradycji chrześcijańskiej. Autor tych analiz starał się uwyraźnić i samodzielnie ująć stanowisko Bello dotyczące problematyki tożsamości duchowej Europy – o której to tożsamości, jak wskazują na to zarówno tytuły jej prac, jak i sama ich treść, nie wypowiadała się ona wprost. Dokonał też próby jego oceny, podkreślając i usiłując wykazać aktualność i doniosłość rozważań włoskiej uczonej. Sprecyzował też i omówił jej tezę, którą ona postawiła bez komentarza i z tego powodu może jawić się jako nie do końca jasna: wraz z Parmenidesem i Heraklitem rozpoczęło się w pełnym sensie filozofowanie.
Browse by
Selected filters: