OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22962 archived items

Recent Submissions

Item
Będzie las… Drogowskazy antropologii leśnej w „Zapiskach więziennych” Stefana Kardynała Wyszyńskiego
(Instytut Dendrologii PAN w Kórniku, 2021) Wanat, Leszek; Collegium Da Vinci w Poznaniu
W pracy podjęto próbę identyfikacji wybranych drogowskazów antropologii leśnej, sformułowanych przez Stefana Kardynała Wyszyńskiego w „Zapiskach więziennych”. Odwołano się do tekstu źródłowego, stosując metodę analizy krytycznej, bazując na odczytaniu słów kluczowych i kontekstu myśli Autora. Na tej podstawie sformułowano najważniejsze konkluzje i rekomendacje antropologiczne.
Item
Twórcza myśl i zmysł wrażliwości. O Wacławie Nałkowskim
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2014) Madurowicz, Mikołaj; Zakład Geografii Turyzmu i Rekreacji, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski
Wacław Nałkowski był przenikliwym uczonym (chociaż bez dystynkcji akademickich), wyjątkowym pedagogiem i nauczycielem (chociaż z etykietą „prywatny”), żarliwym społecznikiem i publicystą (co poszerzało krąg antagonistów, ale i zwolenników jego poglądów). Jako autor pierwszej polskiej geografii regionalnej proponuje podstawy jej programu dydaktycznego, którego badawczymi fundamentami są rzetelność, pasja i wyobraźnia, zarówno na poziomie szkolnym, jak i uniwersyteckim, w ujęciu interdyscyplinarnym oraz holistycznym. Esencją dydaktyki miał być dla Nałkowskiego zmysł geograficzny, a droga geografii wieść od faktografii do uogólnień, od wiedzy do nauki. Orędownik idei równoleżnikowej przejściowości polskiego terytorium nie zyskał wśród współczesnych sobie wielu sprzymierzeńców. Nałkowski, twórca geantropologii, eksponował zwrotne oddziaływania przyrody i człowieka, namawiając, aby łącznie badać Ziemię i społeczeństwo – w ujęciu kolektywnym istoty ludzkiej, gdyż człowiek rzadko kiedy pozostaje izolowany w przestrzeni. Sam niestety nader często bywał osamotniony w wysiłkach sytuowania geografii w szerokim kontekście światopoglądowym i humanistycznym bądź mozolnych próbach wcielenia w życie postępowego programu społecznego, czułego na krzywdę bezradnych.
Item
Teoria kultury w ujęciu Josepha Ratzingera - Benedykta XVI – zarys problematyki
(Gdańskie Seminarium Duchowne, Kuria Metropolitalna Gdańska, 2021) Zdenkowska, Marcelina; Akademia Ignatianum w Krakowie
W artykule opisano zagadnienie kultury w ujęciu Josepha Ratzingera. Temat ten jak dotąd nie był poruszany w szerszym kontekście, chociaż dorobek naukowy teologa posiada bogate opracowanie (zwłaszcza z perspektywy teologiczno-filozoficznej. Głównym celem artykułu jest wprowadzenie do teorii kultury Benedykta XVI. Przedstawiono trzy najważniejsze zagadnienia będące rdzeniem jego poglądów. Są nimi: człowiek, wspólnota oraz relacja między wiarą a rozumem. Dodatkowo w tekście zaprezentowano krótkie przedstawienie źródła kryzysu kultury, czyli kulturowego relatywizmu, który również silnie oddziałuje na wspomniane trzy kwestie. Artykuł bazuje na analizie najważniejszych dzieł Ratzingera z perspektywy kulturoznawczej: „Wiara, prawda, tolerancja – chrześcijaństwo a religie świata”, „Wprowadzenie w chrześcijaństwo” i „Europa Benedykta w kryzysie kultur”.
Item
Psychologiczne uwarunkowania rozwoju ludzkiej wolności i wyboru zasadniczego człowieka
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2007) Torończak, Edward; Papieski Wydział Teologiczny „Bobolanum” w Warszawie
Eksplikacja problematyki wolności i osobowego wyboru w niektórych nurtach psychologii humanistyczno-egzystencjalnej informuje o istnieniu podstawowego wyboru, poprzez który człowiek określa sens i zasadniczy kierunek swojego życia. Doświadczenie sensu życia zakłada zawsze moment wyboru, akceptacji i zaangażowania się na rzecz wartości egzystencjalnie istotnych. To właśnie współczesna psychologia, podejmując badania na świadomością i wolnością człowieka, odkryła sferę wyborów głębokich, które określają i kierują wyborami konkretnymi. Wyodrębniono w człowieku osobowe centrum, które jest warstwą najgłębszą (fundamentalną), od warstw peryferyjnych (powierzchownych), potwierdzając jednocześnie zależność pomiędzy tym, co nieświadome, podświadome i świadome. W ten sposób ukazano, że podstawowy wybór człowieka jest sprawą działania całego podmiotu, a nie tylko jednej z jego warstw, czy też wyizolowanych poszczególnych wyborów. W związku z tym należy postulować, by sfera psychiczna człowieka była pojmowana w szerokim aspekcie pedagogiki, w której problematyka wolności i wyboru zasadniczego odgrywałyby istotną rolę w rozwoju człowieka.
Item
Kultura miłosierdzia
(Wydawnictwo Academicon, Lublin 2020, 2020) Tarasiewicz, Paweł; Adler-Aquinas Institute
W artykule podjęto próbę ustalenia uwarunkowań kultury miłosierdzia. Stwierdzono, że ostatecznie miłosierdzie ma podstawę w godności osoby ludzkiej. Godność sprawia, że miłosierdzie jest zarówno konieczne, jak i możliwe. Konieczność miłosierdzia wynika z tego, że dotyczy ono człowieka – istoty o nieskończonym pragnieniu szczęścia, a jednocześnie istoty żyjącej w kontekście różnych braków (aktualnych i potencjalnych, zawinionych i niezawinionych). Z kolei możliwość miłosierdzia wiąże się z tym, że człowiek, pomimo nieszczęść, których doświadcza lub na które jest narażony, jest zdolny do miłosierdzia. W konsekwencji kultura miłosierdzia jawi się jako cnota, która sprawia , że jeden człowiek uznaje nędzę drugiego za własną i przeciwdziała jej zgodnie z prawdziwie ludzką miłością. Ostatecznym owocem kultury miłosierdzia jest jednak nie tyle redukcja nędzy w świecie ludzkim, co raczej potwierdzenie godności człowieka – zarówno godności tych, którzy otrzymują miłosierdzie, jak i tych, którzy okazują je innym.