OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23297 archived items

Recent Submissions

Item
Antropologiczne podstawy statusu dziecka poczętego
(Polsko-Amerykański Instytut Pediatrii Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005) Torończak, Edward
Refleksja prowadzona na poziomie biologicznym, filozoficznym i teologicznym pokazuje, że od chwili poczęcia mamy do czynienia z człowiekiem, który tym samym jest podmiotem fundamentalnych praw. Jeżeli chodzi o prawo dziecka do życia od momentu poczęcia, to to Nauczanie Kościoła opiera się na argumentacji biologicznej i teologicznej, a nie filozoficznej teorii animacji płodu. Choć kwestie filozoficzne animacji płodu są ważne, to nie są one jedynym sposobem rozwiązania problemu osobowości płodu. Filozoficzno-teologiczna wizja człowieka implikuje dwa wymiary egzystencji ludzkiej: immanentny i transcendentny. Dziecko poczęte będące bytem cielesno-duchowym, objawia się nam jako człowiek, który powołany jest do realizacji przyrodzonych i nadprzyrodzonych wartości, znajdujących swoje ostatecznie odniesienie do Absolutu. W perspektywie personalistycznej i teologicznej możliwe jest zatem wydobycie głębokiej prawdy o nienarodzonym dziecku, które od pierwszych chwil swojego istnienia posiada status człowieka.
Item
Psychologiczne uwarunkowania rozwoju ludzkiej wolności i wyboru zasadniczego człowieka
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2007) Torończak, Edward; Papieski Wydział Teologiczny „Bobolanum” w Warszawie
Eksplikacja problematyki wolności i osobowego wyboru w niektórych nurtach psychologii humanistyczno-egzystencjalnej informuje o istnieniu podstawowego wyboru, poprzez który człowiek określa sens i zasadniczy kierunek swojego życia. Doświadczenie sensu życia zakłada zawsze moment wyboru, akceptacji i zaangażowania się na rzecz wartości egzystencjalnie istotnych. To właśnie współczesna psychologia, podejmując badania na świadomością i wolnością człowieka, odkryła sferę wyborów głębokich, które określają i kierują wyborami konkretnymi. Wyodrębniono w człowieku osobowe centrum, które jest warstwą najgłębszą (fundamentalną), od warstw peryferyjnych (powierzchownych), potwierdzając jednocześnie zależność pomiędzy tym, co nieświadome, podświadome i świadome. W ten sposób ukazano, że podstawowy wybór człowieka jest sprawą działania całego podmiotu, a nie tylko jednej z jego warstw, czy też wyizolowanych poszczególnych wyborów. W związku z tym należy postulować, by sfera psychiczna człowieka była pojmowana w szerokim aspekcie pedagogiki, w której problematyka wolności i wyboru zasadniczego odgrywałyby istotną rolę w rozwoju człowieka.
Item
Kultura człowieka
(Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wychowawców, 2008) Mazur, Piotr
Item
Antropologiczne podstawy pedagogiki pastoralnej
(Akapit, 2009-07) Mazur, Piotr; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie