OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23098 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [182]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [143]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [131]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [324]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Włączmy kamerki. Z doświadczeń edukacji zdalnej w szkole i na uczelni
(Wydawnictwo Episteme, 2021) Zyśk-Domagała, Ewa; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Realizacja tej publikacji utwierdziła nas w przekonaniu, że nawet sytuacja trudna – a niewątpliwie taką jest okres pandemii – może stać się korzeniem dobra i źródłem nowych rozwiązań, które będą w stanie na stałe poprawić jakość edukacji dzieci i młodzieży. Jest to widoczne zwłaszcza w kontekście edukacji włączającej osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Rozwiązania, które jeszcze kilka lat temu wydawały się niemożliwe, są obecnie w zasięgu ręki: lekcje są nagrywane i udostępniane w innym czasie, materiały dydaktyczne wysyła się uczniom w formie edytowalnej, a dzieci przewlekle chore mogą czuć się pełnoprawnymi uczniami, uczestnicząc w lekcjach ze szpitalnego łóżka. Liczne wizualizacje i szeroka gama materiałów elektronicznych mogą mieć istotne znaczenie motywujące i podnoszące poziom zaangażowania uczniów. Nowe formy kontaktu online mogą wspierać edukację, terapię, duszpasterstwo, a także umożliwiać regularny kontakt mimo fizycznej nieobecności. W naszym zespole badawczym nie wyłączamy jeszcze kamerek – nadal przyglądamy się i analizujemy kolejne oblicza zdalnej edukacji i terapii i jesteśmy przekonani, że wiele pytań czeka jeszcze na rzetelną odpowiedź naukową.
Item
Specyfika edukacji zdalnej oraz warunki rozwoju uzdolnień dzieci w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19 w świetle badań sondażowych rodziców uczniów zdolnych
(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2022-11) Trzcińska-Król, Maria; Wiśniewska, Justyna; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Pandemia wymusiła w Polsce (podobnie jak w wielu innych krajach) zamknięcie szkół i przejście na edukację zdalną. To, co do tej pory było wyborem, jedną z możliwych, dodatkowych form edukacji stało się obligatoryjne. Nauczyciele, uczniowie, a także rodzice musieli zmierzyć się z nowym wyzwaniem jakim jest edukacja w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID- 19. Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, wciąż wzbudza wiele kontrowersji i emocji, jedni postrzegają ją jako zagrożenie, inni jako szansę. W prezentowanym artykule autorki postanowiły bliżej przyjrzeć się sytuacji dzieci zdolnych w czasie edukacji zdalnej. Celem badania było poznanie specyfiki edukacji zdalnej uczniów w percepcji rodziców uczniów zdolnych. Przedmiotem badania uczyniono m.in.: formy pracy wykorzystywane przez nauczycieli, problemy uczniów w trakcie edukacji zdalnej, zalety takiej formy edukacji oraz możliwości rozwoju zdolności w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19. W badaniach sformułowano główny problem badawczy: jak badani rodzice uczniów zdolnych oceniają edukację zdalną? Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz przygotowano elektroniczny kwestionariusz ankiety z wykorzystaniem Google Forms, który umożliwił zbieranie odpowiedzi od respondentów. W badaniu przedstawiono opinię 1477 rodziców uczniów zdolnych z klas 4–8. Rodzice wypowiedzieli się o 741 dziewczynkach oraz 736 chłopcach. Wyniki wskazują, że uczniowie posiadali dobre warunki lokalowe i techniczne do pracy zdalnej. Rodzice, oceniając elementy wspólne zarówno dla nauki zdalnej, jak i tradycyjnej, wskazywali, że wszystkie poddane ocenie elementy edukacji są intensywniejsze przy edukacji stacjonarnej. Prawie 70% w ocenie rodziców zmagało się ze zmęczeniem wynikającym z ciągłej pracy przy komputerze, spadkiem motywacji do nauki, czy trudnościami ze skupieniem uwagi na lekcji. 57% rodziców uczniów zdolnych w edukacji zdalnej dostrzega pewne zalety tej formy kształcenia. W trakcie izolacji społecznej 34% uczniów w tym okresie nie uczęszczało na żadne zajęcia pozwalające na rozwijanie ich zdolności i pasji, z kolei 26% uczniów realizowała je we własnym zakresie w warunkach domowych, na boisku, przy współpracy rodziców i rodzeństwa.
Item
Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach uczniów i uczennic: ocena relacji szkolnych i jej uwarunkowania
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2021) Jaskulska, Sylwia; Jankowiak, Barbara; Marciniak, Mateusz; Klichowski, Michał; Pracownia Pedagogiki Szkolnej, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; Pracownia Psychopedagogicznych Badań nad Rozwojem Człowieka, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wprowadzenie. Relacje interpersonalne wysokiej jakości są czynnikiem chroniącym w sytuacji kryzysowej. Badania dotyczące okresu pandemii COVID-19 wskazują na związek oceny własnych sieci relacji i innych aspektów codziennego funkcjonowania. Dotyczy to także dzieci i młodzieży i jest jedną z kluczowych kwestii w profi laktyce negatywnych konsekwencji doświadczeń z okresu pandemii dla rozwoju i zdrowia psychicznego. Cel. Celem badań prezentowanych w tekście było poznanie szkolnych doświadczeń uczniów i uczennic doznawanych podczas pandemii w obszarze relacji (z kolegami i koleżankami z klasy, z wychowawcą/wychowawczynią, nauczycielkami i nauczycielami). Problemy badawcze dotyczyły uczniowskiej oceny tych relacji i jej uwarunkowań. Materiały i metody. Uczestnikami badania byli uczniowie i uczennice (N=1955) w wieku od 9 do 20 lat, korzystający z dziennika elektronicznego VULCAN, uczący się w szkołach podstawowych i średnich. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Zebrane dane poddano analizie statystycznej z wykorzystaniem statystyk opisowych, analizy częstości, testów istotności różnic (test niezależności chi-kwadrat). Wyniki. Uczniowie i uczennice najlepiej oceniają swoje relacje z wychowawcami. Prawie 70% uważa, że były one dobre przed pandemią i takie pozostały. Ponad 25% dostrzega pogorszenie relacji z kolegami i koleżankami na skutek pandemii i edukacji zdalnej – szczególnie dziewczęta i osoby uczące się w szkołach wiejskich.
Item
Ocenianie w edukacji zdalnej w czasie pandemii COVID-19
(Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego, 2021-10) Całek, Grzegorz; Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Item
Największe trudności w edukacji zdalnej w czasie pandemii COVID-19 – perspektywa rodziców
(Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego, 2021-10) Całek, Grzegorz; Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Browse by
Selected filters: