OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23414 archived items

Recent Submissions

Item
Budżet uczniowski. Nowy sposób aktywizacji uczniów i rad rodziców
(Instytut Inicjatyw Pozarządowych, 2017) Całek, Grzegorz; Kwapińska, Katarzyna; Instytut Inicjatyw Pozarządowych
Książka opisuje nowy pomysł realizowanego w szkołach budżetu uczniowskiego - wzorowanego na samorządowych budżetach obywatelskich.
Item
Konstruowanie obrazu edukacji w polskiej prasie codziennej na przykładzie „Gazety Wyborczej”
(Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2016) Dobrołowicz, Justyna; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
W książce przedstawiona została analiza tekstów o edukacji opublikowanych w 2014 roku na łamach najpopularniejszego opiniotwórczego dziennika „Gazeta Wyborcza”. Podstawowym założeniem prowadzonych analiz jest przekonanie o determinującym wpływie przekazów medialnych na wszystkie sfery życia społecznego. Sposób, w jaki codzienna prasa przedstawia edukację, stanowi dla wielu czytelników ważne źródło wiedzy o tym, jak funkcjonuje ta sfera życia. Celem podjętych badań jest więc określenie medialnych ram, w jakich opiniotwórcza prasa przedstawia szkołę i edukację. Aby ten cel zrealizować, autorka stanęła na gruncie kognitywistycznej teorii języka Georga Lakoffa, który zwrócił uwagę, iż to, jak człowiek widzi świat, jak się zachowuje, do czego dąży, czego unika, jakimi zasadami kieruje się w życiu, zależy od ram, poprzez które postrzega rzeczywistość. Praca składa się z trzech rozdziałów. Otwiera ją rozdział teoretyczny, którego celem jest omówienie roli mediów w konstruowaniu rzeczywistości społecznej. W rozdziale drugim autorka podjęła próbę uporządkowania wiedzy o rodzajach i mechanizmach władzy, ze szczególnym uwzględnieniem władzy mediów. Ostatni rozdział ma charakter badawczy. Przeprowadzone analizy pozwoliły określić trzy ramy w jakich opiniotwórcza prasa przedstawia edukację: 1. Rama ekonomizacji edukacji 2. Rama efektywności edukacji 3. Rama deprecjonowania edukacji
Item
Jak pisać monografię szkoły?
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, 2017) Mazur, Piotr; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Item
Ekologiczne wymiary edukacji instytucjonalnej
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, 2016-12) Wyrostkiewicz, Michał; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Ekologiczność to zgodność z naturą. Konsekwentnie, troska ekologiczna to zabieganie o naturalność. W przypadku człowieka (osoby ludzkiej) oznacza to nie tylko troskę o przyrodę, ale i o społeczeństwo oraz o infokomponet. To są bowiem trzy integralne obszary naturalnego środowiska człowieka-osoby. Troska ekologiczna musi uwzględniać bezpośrednią troskę o samego człowieka: o to, aby mógł zrealizować sens i cel swojej egzystencji – żeby mógł żyć zgodnie ze swoją naturą. To zadanie jawi się jako imperatyw moralny. Moralność zaś to nic innego, jak ekologiczność – zasady moralne to normy wynikające z natury świata i człowieka; to zasady, których przestrzeganie pozwala utrzymać naturalność w świecie. Pomocą w zachowaniu ekologicznego stanu świata jest edukacja, zwłaszcza instytucjonalna. Szkoła jawi się jako swoista nisza ekologiczna. Wszelkie przejawy godzące w instytucje edukacyjne oraz przeciwne edukacji są nieekologiczne. Niszczą środowisko osoby ludzkiej i ją samą.