OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23305 archived items

Recent Submissions

Item
Jak pisać monografię szkoły?
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, 2017) Mazur, Piotr; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Item
Ekologiczne wymiary edukacji instytucjonalnej
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, 2016-12) Wyrostkiewicz, Michał; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Ekologiczność to zgodność z naturą. Konsekwentnie, troska ekologiczna to zabieganie o naturalność. W przypadku człowieka (osoby ludzkiej) oznacza to nie tylko troskę o przyrodę, ale i o społeczeństwo oraz o infokomponet. To są bowiem trzy integralne obszary naturalnego środowiska człowieka-osoby. Troska ekologiczna musi uwzględniać bezpośrednią troskę o samego człowieka: o to, aby mógł zrealizować sens i cel swojej egzystencji – żeby mógł żyć zgodnie ze swoją naturą. To zadanie jawi się jako imperatyw moralny. Moralność zaś to nic innego, jak ekologiczność – zasady moralne to normy wynikające z natury świata i człowieka; to zasady, których przestrzeganie pozwala utrzymać naturalność w świecie. Pomocą w zachowaniu ekologicznego stanu świata jest edukacja, zwłaszcza instytucjonalna. Szkoła jawi się jako swoista nisza ekologiczna. Wszelkie przejawy godzące w instytucje edukacyjne oraz przeciwne edukacji są nieekologiczne. Niszczą środowisko osoby ludzkiej i ją samą.