OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23441 archived items

Recent Submissions

Item
Etyczny wymiar czasu wolnego – wybrane aspekty
(Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2021) Ickiewicz-Sawicka, Magdalena; Politechnika Białostocka, Wydział Inżynierii Zarządzania
Etyczny wymiar czasu wolnego sytuuje się w kategoriach wielu dyscyplin naukowych. W niniejszym artykule zostały zamieszczone rozważania na temat relacji pomiędzy fenomenem czasu a szczególnie kategorii czasu wolnego a etyką (etycznym wykorzystywaniem czasu wolnego). Analiza oscyluje wokół etyki, analizowanej w kontekście filozofii klasycznej a także socjologii oraz nauk o zarządzaniu i jakości. Celem pracy jest ukazanie czytelnikowi różnych koncepcji czasu w kontekście etycznych aspektów związanych z jego wykorzystywaniem, zwłaszcza zaś z etycznym spożytkowaniem czasu wolnego. W pracy zastosowano następujące metody badawcze: badania literatury przedmiotu pod kątem analizy filozoficznej, etycznej a także zagadnień dotyczących uniwersalnych wartości związanych z kategorią czasu i etyki. Wynikiem dokonanej analizy było pozytywne skonfirmowanie pytań badawczych takich jak: W jakim stopniu zasady etyki wpływają na wykorzystywanie czasu wolnego? oraz: Jakie istnieją teoretyczne powiązania pomiędzy etyką a czasem? Zatem na podstawie rekapitulacji wybranej literatury przedmiotu stwierdzono, że zasady etyki w znacznym stopniu wpływają na wykorzystanie czasu wolnego a teoretyczne powiązania pomiędzy etyką i czasem były przedmiotem rozważań począwszy od koncepcji czasu w dziełach Arystotelesa, Platona a następnie Newtona, Kanta czy Heideggera aż do współczesnych koncepcji etycznego wykorzystywania czasu (zwłaszcza czasu wolnego) w zarządzaniu.
Item
Zagadnienie relatywizmu w myśli Charlesa Taylora
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2011) Moskulak, Martyna; Uniwersytet Jagielloński
In my paper I am going to examine one of the most interesting issues concerning Charles Taylor’s ethical reflection, which is the notion of relativism. The goal of this article is to present the topic in the context of an actual debate on the current condition of Western society in the age of pluralism. In this debate, Taylor fulfils the role of an important commentator on contemporary social phenomena and a narrator of the complexity of processes which are standing behind them. The notion which I particularly pay attention to is soft relativism. This notion describes the attitude expressed by the firm conviction that we should allow others to do what they please, and do not criticize their beliefs. The notion of soft relativism is related to the distorted forms of individualism. Opposite the basic moral intuition that we can reasonably talk about ideals, stands a moral prohibition questioning other people’s values. Another dimension of the problem of relativism is the diversity of views, cultures, religion and origins that exist within a community. Taylor presents his own approach to pluralism and tolerance, referring to the various positions in the past and the present. The article consists of an introduction, a conclusion and five consecutive parts. The introduction provides a brief description of Charles Taylor’s philosophy. Part I sets out to establish the specificity of the philosopher as a third way thinker. Part II is a preliminary presentation of soft relativism. Part III refers to the ethical basis of relativism and touches upon the issue of individualism. Part IV presents a polemic between Taylor and a sociologist Allan Bloom and shows interiorization as a means of moral coexistence. Part V concerns the issue of relativism on the ground of culture; it presents Taylor’s position in the view of the politics of difference and universalism. The conclusion leaves several questions open for further exploration of the topic.
Item
Pojęcie cnoty w etyce Antystenesa z Aten
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2011) Kostyra, Maciej; Uniwersytet Warszawski
In this paper the author introduces and develops the philosophical concept of “Socratic strength” and briefly discusses the hierarchy of goods to emphasize the difference between Socratic, Cynic and Stoic notions of virtue. A theoretical gap involving the Cynics in Plato’s Euthydem is crucial to the understanding of the origin and development of ancient Cynicism. Socrates did not fully justify why one should pursue any external things. This made the Cynics consider virtue to be the only good. To overcome a counter-cultural dimension of Cynicism the Stoics developed a theory of external things worth being chosen.
Item
Człowiek w Mokszadharmie
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2013) Budziszewska, Nina; Uniwersytet Jagielloński
Mokṣadharma, a part of The Twelfth Mahābhārata’s Book, is an epic compendium of knowledge about human beings in the sāṁkhya-yoga tradition. The Book takes the form of a dialogue between the winning king and his wise ancestor; it takes place after an immense and bloody battle. The conversation focuses on the methods ofattaining freedom, on human duties, on the structure of the human psychophisics that in simple terms can be called the body. We find here a very important question: what travels in the process of reincarnation? Human being is compared to a chariot. The same metaphor is present in the Kathopaniṣad, Buddhist Milinda-Pañha or Phaedrus by Plato.
Item
Spór o kształt świata w kontekście „nowego porządku moralnego”
(Vydáva Dobrá kniha, 2003) Sobkowiak, Jarosław Andrzej
L’objectif de l’article présenté était l’essai de trouver la réponse à la question suivante : La dispute autour de l’ordre moral nouveau est-elle une polémique sur le monde ou sur l’homme et sa place dans ce monde ? Les analyses faites ont amené aux résultats comme suit : 1. Il faut, au plan d’action, faire attention particulièrement au danger du praxisme. Or le développement augmenté des différentes technologies aura sans doute sa part dans la forme nouvelle du monde. Néanmoins toute action, comprise dans le sens le plus simple du mot, comme introduction des changements dans le monde, doit etre soutenue par une contemplation de ces changements ; 2. Cette réflexion doit retourner à son tour à l’idée de la victoire de Socrate qui trouve son expression dans la possibilité de convaincre quiconque à ses propres raisons. Ce niveau a besoin avant tout du courage de penser à la façon totale concentrant le tout ontologique et le tout antropologique à la fois ; 3. Le niveau de la loi doit dans une dispute constructive réconcilier une protection de la dignité de la personne avec les tendances excessives menant vers l’affaiblissemnet de sa subjectivité. Il faut aussi déchiffrer dans un sens nouveau le principe de l’égalité laquelle privée de sa base anthropologique, pourrait devenir une sorte de l’injustice ; 4. Le processus de mondialisation ne peut pas à son tour etre privé de ses connotations avec une perspective métaphysique. La mondialisation doit devenir une contemplation du monde dans son intégrité. Dans l’humanisation de ce processus la justice peut jouer un rôle prépondérant. Toutefois il ne s’agit pas ici d’une justice abstraite comprise au sens philosophique comme une remise à chacun de cela qui lui revient de droit à l’exclusion de l’amour. Il ne s’agit non plus de la justice instinctive traitée comme une vision de l’homme réduit à sa biologie. Il s’agit plutôt de la justice enracinée là où les hommes sont frères dans leur tragédie ; 5. Enfin le niveau de la communication souligne une signification particulière et même la nécessité de l’interprétation des cultures et des événements. Ce n’est pas par hasard, que les traductions font objet de la loi d’auteur. Non seulement elles font connaitre une matière nouvelle mais donnent aussi des instruments nouveaux de la perception du monde. Toutefois il ne faut pas oublier que l’hybridation des significations de la personne n’accroit pas sa compréhension si elle n’est pas située dans une anthropologie adéquate et métaphysique.