OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23297 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [85]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [153]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [132]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [348]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Przesunięcie socjalizacyjne dzieci i młodzieży we współczesnej rodzinie polskiej
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2014) Forma, Paulina; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Zmiany w funkcjonowaniu rodziny stanowią współcześnie ważny problem społeczny, zwłaszcza iż wyraźne są tendencje wzrostowe negatywnych zjawisk, takich jak: rozwody, długoterminowe wyjazdy, rozbicie więzi rodzinnych. Odnosząc je dodatkowo do zmian cywilizacyjnych i kulturowych można wnioskować, iż przyczyniają się one także do przesunięcia socjalizacyjnego, o którym pisali m.in. Neil Postman, Zbigniew Kwieciński, Zbyszko Melosik, Bogusław Śliwerski. Źle funkcjonująca rodzina, jej nieprawidłowa/ niepełna struktura wskazuje na jej destrukcyjność wychowawczą i rodzicielską. Dlatego też środowiska te charakteryzowane są coraz częściej jako niewydolne wychowawczo i niezaspokajające podstawowych potrzeb socjalizowanego pokolenia. Niniejszy tekst stanowi próbę teoretycznego opisu zmian w funkcjonowaniu rodziny w kontekście dokonującego się przesunięcia socjalizacyjnego.
Item
Peculiarities of the Collaboration between the Family and the Pre-school Educational Institution: the Qualitative Aspect
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2014) Vietienė, Inese; Malinauskienė, Daiva; Šiauliai University
We współczesnym społeczeństwie współpraca uznawana jest za wartość oraz inspirację, a zatem jednym z najważniejszych składników współczesnej organizacji edukacji jest działalność oparta na współpracy. Jest to szczególnie ważne w wieku przedszkolnym, aby z powodzeniem można było rozwinąć umiejętność socjalizacji u dzieci i zapewnić im edukację wysokiej jakości. A zatem niezbędne jest wzmocnienie interakcji między dzieckiem, rodziną i instytucją edukacyjną, to jest: rozwinięcie partnerstwa między rodziną a instytucją przedszkolną. Niewiele jest badań naukowych na Litwie dotyczących cech charakterystycznych znaczących i aktualnych dla badania i analizy procesu współpracy pomiędzy rodziną a instytucją przedszkolną, poprzez dyskusję czynników wpływających na współpracę, jak również formy współpracy i sposobów jej realizacji, które zapewniają wysoką jakość tego procesu. Celem badań jest analiza współpracy pomiędzy rodziną a instytucją przedszkolną z perspektywy jakości. Metodami badań są: analiza literatury naukowej, kwestionariusz, statystyczna analiza danych. Analiza wyników wykazała, że jakość współpracy pomiędzy rodziną a instytucją przedszkolną może być oceniania poprzez następującą działalność: mikroklimat instytucji przedszkolnej; wychowanie i naukę dziecka; osiągnięcia wychowania (nauki) dziecka; wsparcie i wspomaganie dziecka i rodziny; zarządzanie zasobami i instytucją. Większość respondentów wskazała, że pozytywny mikroklimat instytucji i pracy ze społowej poprawił wydajność pracy oraz że efektywna współpraca jest podstawą pomyślnej działalności instytucji przedszkolnej.
Item
Wsparcie dziecka romskiego przez rodzinę w integracji społecznej
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2014) Piecuch, Ewelina; Uniwersytet Wrocławski
The support of family is an important factor in stimulating the development of a young person. Due to this factor a Romani child strives to acquire new information about the world in which he or she lives. School is one of the places, in which the processes of learning and social integration take place. The state (in an attempt to encourage Romani families to participate in social-cultural life) created the “State Programme for the Romani Community in Poland”. As a part of this programme at the break of the year 2012/2013 I conducted integration workshop classes in public elementary schools in Wrocław. The children of the pre-school unit from the Polish and Romani communities participated in the classes. I have used the qualitative approach in the interpretative paradigm. I have used the method of research in action. I have presented the conclusions from the participative observation, which I have conducted in the group, researching the engagement of children in the classes, their interest in the topic, the interactions during the workshops, their attendance as well as the attitude of parents towards the classes. The pre-school children were interested in learning about a different culture. They all willingly participated in common fun activities and the positive feedback from the parents was reflected in practice. The participation in the classes was highly active, the homework was well prepared and the level of children's attendance was high. The support of parents turned out to be necessary in encouraging the natural state of curiosity of the children.
Browse by
Selected filters: