OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23221 archived items

Recent Submissions

Item
Wpływ integracji imigrantów na lokalne społeczności
(Instytut Spraw Publicznych, 2008) Bieniecki, Mirosław; Pawlak, Mikołaj
Item
Laboratoria integracji. Lekcje z doświadczeń brytyjskich, belgijskich, katalońskich i portugalskich
(Caritas Polska, 2009) Pawlak, Mikołaj; Bieniecki, Mirosław
Item
Uchodźczynie wojenne z Ukrainy: dwa lata od inwazji
(Academicon, 2024-03-28) Długosz, Piotr; Izdebska-Długosz, Dominika; Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Item
Adaptowanie dzieci imigrantów do nowej rzeczywistości społeczno-kulturowej
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2022) Jasiński, Zenon; Maaß, Anetta; Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu; Hephata Kinderwohngruppe Diez
Wprowadzenie. Adaptowanie imigrantów i ich dzieci do rzeczywistości społeczno-kulturowej jest związane z przemieszczaniem się jednostek i grup do innego kraju. Funkcjonowanie w nowych warunkach wymaga przystosowania się do nich i integracji ze społecznością. Państwa są zainteresowane włączeniem nowych obywateli w główny nurt życia społeczeństwa, wymaga to jednak wielu przemyślanych działań, powołania instytucji i organizacji, które będą ukierunkowane na integrację imigrantów ze społeczeństwem kraju osiedlenia. Cel. Celem artykułu jest analiza procesu adaptowania dzieci imigrantów do nowej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Materiały i metody. W pracy zastosowano metodę analizy i porównania modelów funkcjonowania procesów adaptacji w trzech krajach (Polska, Niemcy, Szwecja). Wyniki. W badanych krajach adaptacja dzieci imigrantów do nowych warunków życia organizowana jest na założeniach edukacji międzykulturowej. Prowadzi się ją głównie w szkołach, instytucjach opieki zastępczej i organizacjach pozarządowych. Wnioski. Adaptacja dzieci imigrantów i jej efektywność zależy od tradycji przyjmowania imigrantów, związanych z tym oczekiwań i rozmiarów imigracji do określonego kraju.
Item
Islam w Europie czy „europejski islam”? Wybrane aspekty obecności muzułmanów w Europie
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018) Zasuń, Anna; Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
The author presented selected aspects of Muslim presence in European countries, taking into account historical factors related to the effects of the colonization process, as well as socio-political aspects affecting the form of assimilation of Muslims in Europe. The article discusses the relationship between the processes of integration of the Muslim minority with the regulations of relationship between religion and policy that prevail in European coun- tries. It discusses the specificity of Muslim minorities conditioned by historical colonies. The author also took into account the dichotomous vision of the world present in Islam (dar al-islam and dar al-harb), which, in connection with the particularly large Sunni community in Europe associated with the ideas of Salafism, arouses special interest on the ground of the security.