Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Religious education in Poland: between absence and presence
(EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska, 2020) Hejwosz-Gromkowska, Daria; Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Introduction. The nature of religious education or religious instruction may vary in different societies. The confessional religious education, namely catechesis, dominates in public schools, as the Roman Catholic Church continues to hold a strong position in Poland. Considering the fact that 94.2% of elementary school students receive the catechism, the author of the paper was interested in whether the Polish elementary schools teach about different religions, religious diversity, and religion as a cultural phenomenon? Aim. The aim of the presented paper is to analyse the National Curriculum and catechesis curriculum for elementary education in order to verify its content referring to religion in terms of cultural phenomenon. Methods. The qualitative content analysis of National Curriculum of elementary school was used in order to find out where (which school subject) and how (which context) religion as a cultural phenomenon is included in the aforementioned document. Results. The analyses indicate that the problem of religion as a cultural phenomenon is marginalized in the National Curriculum and catechesis curriculum for elementary school.
Item
Państwo wobec religii. Teraźniejszość i przeszłość
(Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph, 2021-09) Stanulewicz, Maksymilian; Plewa, Emil; Linowski, Cezary; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tom, który oddajemy do rąk Czytelnika jest pokłosiem konferencji z zakresu prawa wyznaniowego, jaka miała miejsce zimą 2021 r. na Wydziale Prawa i Administracji UAM z inicjatywy Koła Naukowego Prawa Wyznaniowego. Liczba tekstów a także ich niewątpliwy poziom naukowy świadczą o ogromnym zainteresowaniu jakim cieszą się zagadnienia z zakresu relacji państwo – religia. Wydaje się bowiem, że koncepcja Huntingtona, starcia cywilizacyjnego, którego podglebiem będą/są poglądy religijne, nabiera szczególnej ostrości we współczesnym świecie. I co ciekawe, konflikty takie nie mają charakteru wyłącznie międzynarodowego, ale mają wymiar wewnątrzkrajowy. Ostatnie dwudziestolecie to z jednej strony zmagania pomiędzy wahabicką, wojowniczą wersją islamu, a światem szeroko pojmowanego Zachodu, utożsamianego z kulturą chrześcijańską. Z drugiej strony, to kryzys Kościoła katolickiego i innych historycznych kościołów protestanckich, które ustępują zarówno pod naporem nowych ruchów religijnych o charakterze ewangelikalnym, pentakostalnym pod naporem laicyzacji czy wręcz postępującego zobojętnienia religijnego w bogatych państwach Europy czy krajach anglosaskich. Jednocześnie w odpowiedzi na ten proces rosną w siłę, choć często bywają przeceniane i demonizowane, ruchy integrystyczne, głównie w obrębie katolicyzmu takie jak Ordo Iuris czy Opus Dei. Stawiają sobie one za cel maksymalizację swoich wpływów politycznych i gospodarczych, a w konsekwencji opóźnianie czy wręcz udaremnianie procesów modernizacyjnych. Na tym tle nowym zjawiskiem jest również proces „zbaltowania” władzy autorytarnej z lokalnym kościołem czy religią. Zjawisko takie nabrało na znaczeniu w ostatniej dekadzie, a przykładem jest tutaj instrumentalne wykorzystywanie Kościoła Katolickiego przez PiS w Polsce, czy też hasło „chrześcijańskiego odrodzenia Europy” Orbana czy ostentacyjna religijność Putina i Erdogana. Te wszystkie zjawiska i nie tylko, starają się uchwycić Autorzy zaprezentowanych tekstów, młodzi pracownicy naukowi i studenci z wielu ośrodków krajowych. Ich wysiłki zostały uporządkowane według kryteriów merytorycznych, zgodnie z podjętą tematyką. Są to zatem opracowania dotyczące zarówno relacji państwowo-kościelnych jak i historii kościołów/wyznań czy wreszcie konkretnych zagadnień prawnych dotyczących styku państwa, prawa i religii. Oddając do rąk czytelników niniejszy zbiór zarówno Autorzy jak i Redaktorzy wyrażają nadzieję, że znajdzie on łaskawy odbiór.
Item
Kompetencje komunikacyjne katechetów warunkiem skutecznej katechezy
(Wydawnictwo KUL, 2019) Simiński, Łukasz; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Katecheci posługujący zarówno w środowisku szkolnym jak i w parafialnym muszą odznaczać się ściśle określonymi kompetencjami. Jedną z nich są zdolności komunikacyjne. Dlatego też w niniejszym artykule zostało podjęte zagadnienie kompetencji komunikacyjnych katechetów. Najpierw zaprezentowane zostało samo pojęcie komunikacji oraz komunikacji interpersonalnej. W drugiej część wskazano na konkretne zdolności komunikacyjne, którymi powinni odznaczać się kompetentni katecheci. Na zakończenie natomiast zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród czynnych zawodowo katechetów, które odzwierciedlają ich opinie na temat posiadanych kompetencji komunikacyjnych.
Item
Sprawozdanie z Ogólnopolskiego Sympozjum Katechetycznego nt. „Programy katechetyczne w polskim systemie oświaty – między przeszłością a teraźniejszością”, Częstochowa, 16.04.2021 r.
(Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, 2021-11-24) Ceglarek, Roman; Wyższy Instytut Teologiczny im. NMP Stolicy Mądrości w Częstochowie
Item
Pierwszy zjazd katechetyczny prefektów szkolnych Królestwa Polskiego w Częstochowie
(Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, 2021-11-24) Ceglarek, Roman; Wyższy Instytut Teologiczny w Częstochowie
Przedmiotem artykułu jest problematyka pierwszego zjazdu katechetycznego prefektów szkolnych Królestwa Polskiego, który miał miejsce w Częstochowie w dniach od 18 do 19 kwietnia 1906 roku. Została ona ujęta w dwóch aspektach: organizacyjnym (przygotowania i przebieg) i merytorycznym (treści referatów i dyskusji). Ponadto wskazano w nim na najważniejsze postulaty zjazdu nakreślające dalsze działania na polu katechizacji i zobowiązujące do zorganizowania kolejnych spotkań księży prefektów na terenach zaboru rosyjskiego.