OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23297 archived items

Recent Submissions

Item
Trzy Kobiety – Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu
(Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów, 2024-10-11) Cymanow-Sosin, Klaudia; Piórkowski, Łukasz; Uniwersytet Papieski Jana Pawła II
12 kwietnia 2024 roku w ramach projektu SAIP UPJPII Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu, który stanowił część programu „Z kobietami – patriotkami” dotyczącego popularyzacji życia i działalności wybitnych kobiet, odbyła się konferencja naukowa. Niniejsza publikacja zawiera teksty, które złożyły się na trzy panele naukowe, a dodatkowo wzbogacona została o kolejne rozdziały. Celem zasadniczym monografii naukowej jest promocja polskiej historii w teraźniejszości, kształtowanie i wzmacnianie postaw patriotycznych, poszukiwanie własnej tożsamości poprzez odnajdywanie odpowiednich wzorców, a także wspieranie inicjatyw przypominających o wydarzeniach i postaciach, które ukształtowały przez stulecia nasz naród, w tym postaci kobiecych. Wybitni badacze m.in. z dyscypliny nauk o komunikacji społecznej i mediach, historii, nauk socjologicznych i prawnych szukali odpowiedzi na pytania: Jaką rolę odgrywały kobiety w dziejach Polski i czy jesteśmy obecnie świadomi znaczenia takich postaci, jak np. Królowa Jadwiga? Jak kobieta jako źródło wartości i wzorców wpływa na kreowanie i odczuwanie tożsamości narodowej? Czy można współcześnie zrozumieć motywacje postaci z przeszłych stuleci? Jaki jest dziś wzór kobiecości? W publikacji swoimi przemyśleniami w formie rozdziałów lub cytowanych wypowiedzi dzielą się tak uznani badacze, jak: Robert Tyrała, Klaudia Cymanow-Sosin, Tomasz Graff, Jacek Urban, Małgorzata Duda, Grzegorz Godawa, Andrzej Kielian, Michał Legan, Dorota Narewska, jak i młodzi badacze: Łukasz Piórkowski, Marcin Ciechanowski, czy Paulina Ratułowska. Bohaterkami publikacji są m.in.: królowe - kobiety Biblii, czy Królowa Jadwiga, działaczki społeczne, jak np. Hanna Chrzanowska, a także matki i żony, by wspomnieć Emilię Wojtyłową, a także Marię Sienkiewicz, czy Teodorę Matejko. Do rąk Czytelnika trafia zbiór naukowych przemyśleń badaczy z wielu obszarów i dyscyplin, m.in. nauk o komunikacji i mediach, historii, socjologii, pedagogiki, psychologii, teologii i prawa na temat roli kobiety w kształtowaniu rodzinnej i społecznej tożsamości. Analiza życia i działalność oraz oddziaływania na społeczeństwo ważnych kobiecych postaci historycznych, powoduje że współcześni odbiorcy, w tym młodzi naukowcy, będą mogli zapoznać się z rożnymi drogami, jakimi podążały wyjątkowe kobiety z naszego kręgu kulturowego.
Item
Społeczna inkluzja w strefie interpersonalnej dorosłych kobiet z lekką niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie relacji z małżonkiem/partnerem, rodzicami oraz rodzeństwem
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2023) Bąbka, Jarosław; Korzeniowska, Regina; Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki
Cel. Celem artykułu jest opisanie przejawów społecznej inkluzji dorosłych kobiet z lekką niepełnosprawnością intelektualną w strefie interpersonalnej. Metody. Badania zrealizowano z wykorzystaniem metody wywiadu pogłębionego. W badaniach wzięło udział 11 kobiet w wieku pomiędzy 23. a 37. rokiem życia, którym w okresie szkolnym wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Uzyskane wyniki badań opracowano zgodnie z założeniami perspektywy fenomenograficznej. Wyniki. Badane kobiety z lekką niepełnosprawnością intelektualną funkcjonują w intymnych relacjach małżeńskich oraz kohabitacyjnych. Odnotowano dwa typy relacji interpersonalnych z rodzicami. Jeden charakteryzuje się partnerstwem, poszanowaniem podmiotowości rodziców oraz ich dorosłych dzieci. Drugi zaś dotyczy trudnych relacji z rodzicami, będących wynikiem zaniedbań oraz braku wsparcia we wcześniejszych okresach życia badanych kobiet. Typy relacji z rodzeństwem zaś łączy więziotwórcza funkcja, a różni częstotliwość spotkań oraz ich bezpośredni lub pośredni charakter. Wnioski. Niepełnosprawność intelektualna lekkiego stopnia w przypadku badanych kobiet nie stanowi czynnika ograniczającego społeczną inkluzję w strefie interpersonalnej. Relacje interpersonalne badanych kobiet z członkami najbliższej rodziny mają znaczenie dla ich poczucia wartości, bezpieczeństwa, więzi rodzinnych oraz szacunku, jakim są obdarzane w społeczności lokalnej.
Item
Być żoną i matką – opiekunką domowego ogniska? Rola rodzinna w wyobrażeniach młodych kobiet
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2015) Gębuś, Dorota
Płeć jest niezwykle istotnym czynnikiem, który różnicuje oczekiwania społeczne, odnośnie do wypełniania określonych ról. Inne aktywności społeczne przypisywane są kobiecie, inne mężczyźnie. Kobiecość jest silnie związana w macierzyństwem, męskość wyrażana jest poprzez status zawodowy i ekonomiczny. Szczególnie w polskim społeczeństwie bycie żoną, a przede wszystkim matką, która dba o dom i rodzinę nadaje kobiecie wysoki prestiż społeczny. Stereotyp „Matki Polki”, poświęcającej się dla dzieci, wzorowej gospodyni nadal jest mocno zakorzeniony w świadomości społecznej. Można to zauważyć analizując wyniki badań na temat modelu rodziny. Preferencje w tym zakresie powoli oddalają się od stosunków patriarchalnych, ewoluując w kierunku relacji bardziej egalitarnych. Coraz więcej osób wyraża aprobatę dla modelu partnerskiego, w którym kobieta i mężczyzna, w zbliżonym stopniu, angażują się w sprawy rodzinne i zawodowe. Jeśli chodzi o model realizowany, odzwierciedlający istniejące wzory zachowań rodzinnych, to w polskiej rodzinie często praktykowany jest tradycyjny (kobieta wypełnia rolę rodzinną, mężczyzna rolę zawodową) oraz model nieproporcjonalnie żeński (kobieta wypełnia rolę rodzinną i zawodową, mężczyzna tylko rolę zawodową). W tej sytuacji warto zobaczyć jak zamierzają realizować role rodzinne młode kobiety, które wchodzą w dorosłe życie. Jak istotne jest dla nich bycie żoną, matką – opiekunką domowego ogniska? Czy wypełnianie ról małżeńskich i rodzicielskich jest ważniejsze niż kariera zawodowa? Który model rodziny będą chciały w przyszłości realizować?
Item
Polemika Mary Wollstonecraft z poglądami Jeana J. Rousseau na temat wychowania i edukacji kobiet
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2015) Szczap, Agnieszka; Instytut Filozofii, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Zielonogórski
Przedmiotem artykułu są poglądy Mary Wollstonecraft na temat wychowania i edukacji kobiet. Jej poglądy to kwintesencja myśli oświeceniowej. Wierzyła w potęgę ludzkiego rozumu i słuszność haseł Rewolucji Francuskiej. Proponowała reformy społeczne oparte o idee wolności i równości, domagała się przyznania kobietom praw cywilnych i politycznych. Źródła jej programu leżą zarówno w założeniach teoretycznych, jak i osobistych przeżyciach autorki, a filozoficzne podstawy były inspirowane liberalizmem Johna Locke’a oraz polemiką z poglądami dotyczącymi wychowania głoszonymi przez Jeana J. Rousseau. Rousseau uważał, że głównym zadaniem kobiety jest podobanie się mężczyznom, dlatego należy kształtować w nich te cechy i nawyki, które służą do osiągnięcia tego celu. Stąd postulat, by dziewczęta i chłopcy byli wychowywani w inny sposób. Wollstonecraft, powołując się na uniwersalność rozumu, domagała się egalitarnego modelu edukacji.
Item
Współczesne poglądy na funkcjonowanie kobiety w rodzinie
(Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, 2022) Szulchaczewicz, Marzena; Łukomski, Jerzy; Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna
Problematyka małżeństwa i rodziny stała się współcześnie żywym tematem, przedmiotem wieloaspektowych rozważań, analiz i kontrowersji. Małżeństwo i rodzina odgrywają ogromną rolę w życiu każdej jednostki i są uznawane za element jej rozwoju oraz samorealizacji. Powinny być więc źródłem wzajemnej miłości, poczucia bezpieczeństwa, szacunku i solidarności. Współcześnie można jednak zauważyć wiele zjawisk społecznych, które negatywnie wpływają na więzi emocjonalne między członkami tych najmniejszych komórek społecznych. Coraz bogatsze piśmiennictwo poświęcone tym zagadnieniom uświadamia, jak ważna jest rola kobiety, żony i matki. Świat współczesnych kobiet zmienia się szybko i dynamicznie. W chwili obecnej rola ta uległa istotnym przemianom w stosunku do tradycyjnego wzorca przez lata przypisywanego żonie i matce. Autorów artykułu zainteresowało, jaką rolę pełni małżeństwo i rodzina w życiu współczesnych kobiet. Celem jest uzyskanie możliwie kompleksowej wiedzy na temat poglądów współczesnych kobiet na małżeństwo i rodzinę.