OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23393 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [87]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [198]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [159]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [133]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [349]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Istota wychowania rodzinnego Ukraińców w Kanadzie
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 2016) Rusnak, Ivan; Katedra Pedagogiki i Psychologii, Chmielnicka Humanistyczno Pedagogiczna Akademia, Ukraina
Niniejszy artykuł porusza potrzebę podtrzymywania tradycji wśród ludzi pochodzenia ukraińskiego, którzy zamieszkują Kanadę. Autor zwraca szczególną uwagę na rolę, jaką we wspieraniu kultury i zwyczajów kraju pochodzenia, odgrywa rodzina. W tej kwestii istotny udział ma matka, która jest przedstawiana jako: strażniczka domowego ogniska, osoba mająca za zadanie pielęgnowanie miłości u dzieci do ukraińskich wartości narodowych. Podkreślono również znaczenie domu, który jest pierwszą szkołą dla dziecka i ma znaczący wpływ na to, jakimi wartościami będzie się ono kierować w dalszym życiu. Autor przytacza cechy pozytywne i negatywne osób pochodzenia ukraińskiego, zwracając przy tym uwagę na fakt, że zamieszkiwanie przez dłuższy czas w innym kraju i nienależyte pielęgnowanie swojej narodowej tożsamości, sprawia, że pozytywne cechy zanikają, negatywne zaś coraz bardziej uwypuklają się i intensyfikują.
Item
Kultura i język francuski jako instrumenty oddziaływaniaFrancji i ich wpływ na państwa postkolonialne
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki, 2016) Helnarska, Karolina Julia; Akademia Obrony Narodowej
We francuskiej dyplomacji na określenie wpływów kulturalnych Francji używa się pojęcia rayonnement culturelle de la France, czyli oddziaływanie, promieniowanie kulturalne Francji. Francja wychodziła z założenia, że polityka językowa jest elementem realizowanej misji cywilizacyjnej. System edukacyjny towarzyszył rozprzestrzenianiu politycznej i ekonomicznej dominacji mocarstw europejskich. Skutki imperializmu językowego mocarstw kolonialnych są tak głębokie, że w kwestiach kulturowych imperializm i kolonializm wyrządziły więcej szkód niż w sprawach politycznych czy gospodarczych.
Item
Polityka kulturalna
(Wydawnictwo Sejmowe, 2016) Dziewulak, Dobromir; Uniwersytet Warszawski
Kwartalnik „Studia BAS” nr 2(46)2016, zatytułowany Polityka kulturalna, zawiera osiem artykułów, w których przedstawiono wybrane zagadnienia polityki kulturalnej w Polsce i na świecie. Zeszyt otwiera artykuł Daniela Przastka. Autor zaprezentował temat dotyczący polityki kulturalnej w Polsce po roku 1989 i na świecie. Jolanta Adamiec i Anna Zygierewicz przedstawiły ideę Europejskiej Stolicy Kultury (ESK) i doświadczeń zebranych w trakcie 30 lat organizowania tych obchodów przez kolejne miasta. Ewa Janicka-Olejnik opisała zjawisko partycypacji polskiego społeczeństwa w szeroko rozumianej kulturze współczesnej. Dobromir Dziewulak przedstawił problematykę edukacji kulturalnej i artystycznej w szkolnictwie obowiązkowym w Polsce i wybranych krajach europejskich. Justyna Osieckaj-Chojnacka zaprezentowała problematykę czytelnictwa i działań na rzecz jego upowszechniania w Polsce. Dominik Batorski, Mirosław Filiciak i Jan M. Zając omówili zmiany w sferze kultury związane z promowaniem i dystrybuowaniem jej treści w internecie, a także przemiany uczestnictwa w kulturze. Elżbieta Malinowska-Misiąg przedstawiła zagadnienie finansowania kultury w Polsce ze źródeł publicznych. Tomasz Kukołowicz, Marlena Modzelewska, Paweł Siechowicz i Aleksandra Wiśniewska przedstawili rolę samorządu terytorialnego w finansowaniu polityki kulturalnej w Polsce w latach 1990–2015.
Item
Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki
(Wydawnictwo UMCS, 2016) Żuk, Grzegorz; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Item
Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki
(Wydawnictwo UMCS, 2016) Żuk, Grzegorz; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie