OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23363 archived items

Recent Submissions

Item
Gra o karierę w Akademii Policji w Szczytnie
(Akademia Policji w Szczytnie, 2024-11-22) Przetak, Marzena; Akademia Policji w Szczytnie
„Gra o karierę. Biura karier dla Ciebie” to ogólnopolski projekt pod patronatem Komisji ds. Akademickich Biur Karier przy KRASP. W roku 2024 zrealizowano go w terminie 11–15 marca. Akademia Policji w Szczytnie po raz drugi włączyła się do tego przedsięwzięcia. Biuro Karier APwSz — we współpracy i przy życzliwym zaangażowaniu innych komórek organizacyjnych naszej uczelni — zgłosiło i zrealizowało w ramach tego projektu cztery wydarzenia adresowane do studentów.
Item
Charakterystyka lubelskiego ruchu korporacyjnego w latach 1922-1939
(Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2024-06-01) Czajka, Bartosz; Dworski, Michał; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Korporacje akademickie w Lublinie, które obchodziły niedawno 100-lecie swego istnienia, doczekały się szeregu artykułów naukowych, monografii, a także albumu o charakterze popularnonaukowym 1 . Wciąż jednak wiele wątków z działalności tych organizacji może być tematem dociekań naukowych badaczy, podejmujących zagadnienie ruchu akademickiego w II Rzeczypospolitej. W niniejszej pracy autorzy starali się krótko scharakteryzować lubelski ruch korporacyjny, przyglądając się jego podstawom ideowym, działalności oraz ludziom, którzy go tworzyli. Szczególnie istotne wydają się ustalenia, dotyczące aktywności społecznej korporantów na niwie akademickiej 2 – w szeregu innych organizacji studenckich, w których członkowie korporacji odgrywali nieraz bardzo istotną rolę, stanowiąc pokaźną część członków oraz zajmując miejsca w zarządzie tych stowarzyszeń. Nie zawsze był to przypadek wynikający z dużej aktywności osób współtworzących korporację, ale był elementem polityki przyjętej przez poszczególne organizacje. Wyniki tych badań autorzy po raz pierwszy publikują w niniejszym artykule.
Item
Zarządzanie czasem przez studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu w dobie pandemii Covid-19
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, 2021) Bonarska-Treit, Alicja; Gawron, Iwona; Marcisz, Joanna; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
Czas dla wielu ludzi jest dobrem deficytowym. Umiejętność zarządzania czasem polega na planowaniu i poprawianiu swojej produktywności, pozwala uzyskać lepsze efekty pracy. Niestety, na drodze mogą pojawić się różne bariery i dystraktory, które utrudniają zarządzanie czasem. Celem artykułu jest diagnoza umiejętności zarządzania czasem w dobie nauki zdalnej studentów sześciu instytutów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu (PWSZ). Dokonano kwerendy literatury przedmiotu oraz przeprowadzono badania ankietowe na próbie 569 studentów PWSZ w Nowym Sączu. Badania pozytywnie zweryfikowały dwie spośród trzech hipotez badawczych. Nie stwierdzono istotnych różnic zarówno w poziomie wiedzy, jak i umiejętności praktycznych studentów poszczególnych instytutów w zakresie zarządzania czasem. Otrzymane wyniki badania wskazują, że studenci badanych instytutów w różnym stopniu wykazują wykonywanie zadań w pierwszej kolejności. Studenci Instytutu Ekonomicznego i Instytutu Pedagogicznego realizują zadania w pierwszej kolejności, natomiast inne podejście do wykonywania zadań zauważalne jest wśród studentów Instytutu Kultury Fizycznej i Instytutu Zdrowia. Różnice w otrzymanych wynikach dotyczą również wykonywania zadań przed terminem jego wykonania. Sformułowane na ich podstawie wnioski wymagają dalszych pogłębionych badań.
Item
Plany i oczekiwania zawodowe studentów
(Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, 2022) Rogowski, Robert; Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
Artykuł zawiera wyniki badań dotyczących planów i oczekiwań zawodowych studentów na przykładzie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu1. Część empiryczna poprzedzona jest omówieniem pojęcia „praca” w ujęciu interdyscyplinarnym. W części empirycznej przedstawiono oczekiwania studentów dotyczące wykonywanej w przyszłości pracy, jej lokalizacji i wynagrodzenia. W badaniach podjęto diagnozę postrzegania pracy przez studentów zarówno w ujęciu instrumentalnym, jak i aksjologicznym.
Item
Preferencje wyborcze studentów Uniwersytetu Warszawskiego
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2016) Piskorek, Magdalena; Cegiełko, Stefan; Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski
W artykule przedstawiono wyniki projektu badawczego Koła Naukowego Geografii Politycznej i Geopolityki „POLIGEOS”, którego celem było zbadanie preferencji wyborczych studentów Uniwersytetu Warszawskiego, a także określenie ich poglądów na linii lewicaprawica w kwestiach gospodarczych oraz w kwestiach światopoglądowych. Wyniki zostały zestawione z wynikami innych badań przeprowadzonych w podobnym czasie wśród grup młodzieży. Badanie pokazało, że Uniwersytet Warszawski jest jednostką zróżnicowaną pod względem poglądów politycznych studentów. Różnorodność tematów podejmowanych na poszczególnych wydziałach przekłada się na zróżnicowane podejście do kwestii gospodarczych i obyczajowych młodzieży uniwersyteckiej.