OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23824 archived items
Institutional Communities
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [368]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [244]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [172]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [137]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Police Academy in Szczytno [100]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [25]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
Recent Submissions
Item
Sukces szkolny i jego rodzaje. Obiektywny i subiektywny wymiar sukcesu szkolnego
(Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2024) Nikel, Łukasz; Pacholczyk, Weronika; Żołądkowska, Sandra; Dziergwa, Oliwia; Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława; Uniwersytet Zielonogórski
Celem artykułu jest przedstawienie różnych definicji, teorii i wskaźników sukcesu szkolnego ucznia. W artykule wyjaśniono, czym jest sukces szkolny, jakie są jego rodzaje, czym jest sukces szkolny w wymiarze obiektywnym i subiektywnym oraz jakie są jego determinanty. Przedstawione w tym artykule definicje i teorie sukcesu szkolnego wskazują, że jest on pojęciem złożonym, które można rozpatrywać na różnych płaszczyznach i nie ma jednoznacznej definicji. Sukces szkolny może być rozumiany na przykład jako osiągnięcie celów edukacyjnych, zaangażowanie szkolne, zadowolenie ze szkoły i nauki, zdobycie wiedzy i umiejętności, wytrwałość oraz rozwój osobisty, społeczny i moralny ucznia. Perspektywa sukcesu szkolnego może być obiektywna, oparta na spełnieniu oczekiwań stawianych przez szkołę, lub subiektywna, zależna od indywidualnych perspektyw ucznia i jego doświadczeń. Sukces szkolny zależy od cech ucznia, jego środowiska oraz interakcji między nimi. Do ważnych czynników determinujących sukces szkolny ucznia można zaliczyć zdolności poznawcze, kompetencje społeczno-emocjonalne, cechy osobowości i status społeczno-ekonomiczny. Uwzględniając w pracy z uczniami różne aspekty sukcesu szkolnego, można zapewnić im pełniejszy rozwój i satysfakcję z nauki.
Item
Prawa rodziców w szkole jako narzędzie demokracji (?) – analiza aktów prawnych regulujących udział rodziców w procesie edukacji dzieci
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Adrjan, Beata; Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych
Cel. Przedmiotem analizy są prawa rodziców w kontekście szkolnym. Celem badań jest zestawienie uniwersalnych praw rodziców (europejskich i polskich) z prawami partykularnymi, wynikającymi z przepisów regulujących organizację szkół w Polsce. Metody i materiały. Przeprowadzono analizę dwóch grup dokumentów dotyczących praw rodziców: 1) Prawa uniwersalne, zawarte w Konstytucji RP, Europejskiej Karcie Praw Rodziców, Karcie Praw Podstawowych UE, Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji o Prawach Dziecka oraz Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym; 2) Prawa partykularne wynikające z polskiego prawa oświatowego, Karty Nauczyciela, rozporządzeń dotyczących organizacji szkół publicznych oraz ramowych statutów szkół. Wyniki i wnioski. W analizie wykazano znaczną rozbieżność między prawami uniwersalnymi, które przyznają rodzicom szerokie uprawnienia i obowiązki w wychowaniu oraz kształceniu dzieci, a prawami partykularnymi, które, choć szczegółowo opisane, oferują rodzicom jedynie ograniczone możliwości ochrony ich praw w procesie edukacyjnym. Różnice te ukazują radykalnie odmienne podejście: prawa uniwersalne przypisują rodzicom kluczową rolę w edukacji dzieci, podczas gdy prawa partykularne koncentrują się na szczegółowych regulacjach działań szkoły. Omówiono wątpliwości dotyczące tego, czy analizowane akty prawne wspierają demokratyzację praw rodziców w szkole, czy raczej sprzyjają ich wykluczeniu jako pełnoprawnych partnerów w procesach edukacyjnych w polskich szkołach.
Item
Działalność Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon-Crystal Palace w latach 1950–2010
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Zamecka-Zalas, Olga; Akademia Piotrkowska w Piotrkowie Trybunalskim, Instytut Pedagogiki
Wprowadzenie. Celem artykułu jest przybliżenie 60-letniej historii Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza w Croydon – Crystal Palace. Problematyka badawcza artykułu obejmuje działalność dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz rolę rodziców i nauczycieli w zakresie wychowania ojczystego dzieci i młodzieży, która miała wpływ na kształtowanie się społeczności polskiej na emigracji. Cel. Celem artykułu jest zaprezentowanie historii Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010 oraz jej działalności dydaktyczno-wychowawczej na przestrzeni 60 lat, roli nauczycieli i rodziców w wychowaniu dzieci w polskiej kulturze i tradycji. Metody i materiały. W celu realizacji problemu badawczego zastosowano metodę analizy dokumentów oraz metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Wyniki. Rezultatem przeprowadzonych badań jest przedstawienie historii oraz form i metod działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010, m.in. takich jak: zarządzanie i kierownictwo placówką, organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego, współpraca ze środowiskiem rodzinnym i społecznym. Wnioski. Polska Szkoła Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010 kształtowała tożsamość narodową dzieci i młodzieży polskiej na emigracji, kultywowała polskie tradycje, przekazywała dziedzictwo kulturowe i religijne, wdrażając do uczestnictwa w obchodach świąt narodowych i kościelnych itp. Nauczyciele z zaangażowaniem wykonywali swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą, zarówno w formie zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych, zachęcając uczniów do uczestnictwa w różnego rodzaju konkursach, wystawach i akademiach, zespołach tanecznych czy harcerstwie. Ponadto szkoła od samego początku ścisłe współpracowała z Komitetem Rodzicielskim i parafią, którzy wspierali pracę nauczycieli, pomagając w kierowaniu placówką.
Item
Współpraca kobiet-matek w kryzysie bezdomności ze szkołą w opinii pedagoga szkolnego
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Piechowicz-Bogaczyk, Małgorzata; Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki
Cel. W związku z tym, że problematyka obejmująca zagadnienie współpracy szkoły z rodziną od lat znajduje zainteresowanie wśród naukowców i praktyków, w literaturze przedmiotu można znaleźć liczne i wielowymiarowe publikacje w tym zakresie. W niniejszym artykule wątek ten odnosi się do kobiet-matek w kryzysie bezdomności, co otwiera nową przestrzeń badawczą, bowiem aspekt tytułowej współpracy nie został podjęty w polskich badaniach przedmiotu. Celem badania jest ocena jakości współpracy szkoły z rodziną z perspektywy pedagoga szkolnego. Metody i materiały. Przeprowadzone badanie ma charakter jakościowy. Posłużono się instrumentalnym studium przypadku, techniką badawczą natomiast był wywiad indywidualny. Wyniki i wnioski. Analiza wypowiedzi uczestniczki badania wskazuje na wyraźną przewagę tych komponentów tytułowej współpracy, które ograniczają jej efektywność. W oparciu o zgromadzony materiał badawczy można sformułować następujące trzy kategorie współpracy: I kategoria uwzględnia temporalny wymiar doświadczania bezdomności (im dłuższy czas kryzysu bezdomności, tym współpraca oceniana jest jako trudniejsza), II kategoria obejmuje specyfikę psychospołecznego funkcjonowania kobiet w kryzysie bezdomności (roszczeniowość, instrumentalny charakter współpracy, niskie kompetencje rodzicielskie, brak lub niewystarczające zaangażowanie), III kategoria dotyczy przeszłości kobiet w kryzysie bezdomności (doświadczenia biograficzne w toku życia). Nie ulega wątpliwości, że wyniki niniejszego badania uwzględniają jedynie pewny aspekt tego zjawiska, w związku z czym mogą one stanowić wstęp do szerszych, pogłębionych badań w tym zakresie, zwłaszcza że problematyka podjęta w artykule jest pomijana w literaturze przedmiotu.
Item
The importance for a child of emotional intelligence in achieving educational success
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Grzesiak, Emilia; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych
Aim. The article aims to introduce the concept of emotional intelligence and present an alternative view of educational success, emphasizing the role of parents and then the school environment in supporting students from an early age on their way to acquiring knowledge and achieving positive results in the educational process, as well as in adult life. Methods and materials. The article discusses the concept of emotional intelligence and its role in children achieving educational success. This article presents a synthetic approach to the topic by reviewing and analyzing the content contained in available, selected examples of scientific literature. This publication defining emotions and emotional intelligence, explaining their importance in the individual and collective contexts, and focusing on childhood and education (especially taking into account the roles of, among others, emotions, self-regulation, and self-esteem in the process of acquiring knowledge and functioning in the school space). It mainly focuses on childhood, an essential period in a child’s development, to stimulate their social skills, teach them how to deal with emotions, and develop emotional intelligence. Results and conclusion. Next to general intelligence, emotional intelligence is one of the essential contemporary factors influencing a child’s broadly understood success (school and professional). It is a factor that optimizes the educational process and helps the individual cope with many everyday personal, educational, and, in the future, professional situations. In this context, EI plays the role of a catalyst influencing the positive functioning of students in the school space, after completing education, and in the subsequent years of their functioning in the professional space.
Browse by
Selected filters: