Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Zdrowy styl życia uczniów w młodszym wieku szkolnym na Białorusi. Raport z badań
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, 2016) Mazur, Piotr; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Item
Diagnoza w socjoterapii
(Difin SA, 2017) Grudziewska, Ewa; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Książka ma na celu wzbogacenie warsztatu diagnostycznego wszystkich osób, które zawodowo zajmują się socjoterapią, a także nauczycieli i wychowawców na co dzień pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz studentów, którzy wiążą swoją zawodową przyszłość z pracą o charakterze wychowawczo-terapeutycznym. Publikacja zawiera propozycje konkretnych narzędzi diagnostycznych, które można wykorzystać w trakcie procesu diagnostycznego dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz młodzieży, a także w diagnozie kompetencji osoby socjoterapeuty.
Item
Możliwości zdobywania wiedzy żywieniowej a efektywność jej przekazywania w placówkach oświatowych w Polsce
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Infrastruktury i Zarządzania w Warszawie, 2015) Jeruszka-Bielak, Marta; Kołłajtis-Dołowy, Anna; Zakład Podstaw Żywienia, Katedra Żywienia Człowieka Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Badania poziomu wiedzy żywieniowej dzieci i młodzieży nie uległy znaczącej zmianie na przestrzeni 20–30 lat, mimo przeprowadzonych w tym okresie kilku reform szkolnictwa, w tym dotyczących nauczania zagadnień żywienia w szkołach na różnym poziomie, a także wprowadzenia treści z zakresu żywienia już w przedszkolu. Analiza programów nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych oraz podręczników zatwierdzonych przez MEN wskazuje, że zarówno programy, jak i podręczniki zawierają dużo treści z zakresu żywności i żywienia. Mimo że szkoła zasłużenie zajmuje, jak dotychczas, niezachwianą pozycję pośród innych źródeł wiedzy, to jej stosunkowo mała efektywność musi budzić niepokój, ale przede wszystkim rodzić pytanie o przyczyny. Powodów jest niemało, niektóre są poważne, choćby dlatego, że bardzo już silnie zakorzenione. Należy do nich między innymi nadmiernie duża szczegółowość treści, jednocześnie rozproszonej w różnych przedmiotach. Sam dobór treści również budzi zastrzeżenia, ponieważ nie jest odpowiedni do aktualnych potrzeb młodych osób, wcześnie stających się aktywnymi konsumentami na rynku bardzo rozmaitej żywności. Nieadekwatnie mało do tak rozbudowanego materiału nauczania przeznaczonych jest godzin na jego realizację. Poza mankamentami samego programu, do powodów stosunkowo małej skuteczności długotrwałej edukacji żywienia należy wciąż mało kompetentna kadra nauczycieli oraz nieatrakcyjny przekaz treści. Wiele problemów rodzą liczne czynniki zewnętrzne, z którymi szkoła sobie wyraźnie nie radzi, jak reklama żywności, promocja artykułów spożywczych, oddziaływanie grupy rówieśniczej, panujące mody żywieniowe, diety, w tym odchudzające, oraz inne zjawiska zakłócające właściwy odbiór i przetwarzanie informacji płynących, notabene, z różnych źródeł (co stanowi jeszcze jeden, odrębny i trudno rozwiązywalny problem). Ważną rolę uzupełniającą zadania szkoły w tym zakresie pełnią instytuty naukowe, towarzystwa, organizacje pozarządowe, fundacje, które mają w swoich statutach i programach edukację żywieniowo-zdrowotną. Nie do przecenienia pozostaje też rola mass mediów, z Internetem, które mogą uczynić tyleż dobrego, co złego. Bez współpracy, konsolidacji szerokiego środowiska edukatorów oraz koordynacji ich działań, widoczna i satysfakcjonująca poprawa wiedzy żywieniowej społeczeństwa nie jest możliwa.