OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22946 archived items

Recent Submissions

Item
Szkoła włączająca czy wyłączająca? – rzeczywistość szkolna widziana oczami rodziców dzieci z zespołem Aspergera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Całek, Grzegorz; Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
W artykule zostały przedstawione wnioski dotyczące funkcjonowania w szkole dzieci z ZA wynikające z badań Polskiego Towarzystwo Zespołu Aspergera. Główne badanie zostało przeprowadzone w 2014 roku, było to pierwsze w Polsce badanie sytuacji rodzin dzieci z zespołem Aspergera, wzięło w nim udział 153 rodziców. Ponadto w latach 2015–2017 przeprowadzono wywiady pogłębione z 10 ojcami i 8 matkami dzieci z zespołem Aspergera. Szkoła w tych badaniach jawi się rodzicom jako środowisko nieprzyjazne dla ich dzieci, nietolerancyjne, mające na celu eliminację wszelkich odstępstw od normy bądź wypchnięcie poza mury szkolne dzieci „innych”, „przeszkadzających” większości uczniów. Z tych wieloletnich analiz płyną jednak także wnioski optymistyczne: rodzice dostrzegają rosnącą liczbę specjalistów wspierających rodziny dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, doceniają zaangażowanie, profesjonalizm i empatię pedagogów specjalnych zajmujących się ich dziećmi. Bilans jest jednak ujemny: polska szkoła nie jest szkoła włączającą.
Item
Podstawy prawne i organizacja systemu szkolnictwa we Francji z uwzględnieniem wpływu ministra edukacji na działalność szkół publicznych i prywatnych
(Wydawnictwo Sejmowe, 2022-03) Dziewulak, Dobromir; Uniwersytet Warszawski
W artykule przedstawiono podstawy prawne oraz charakterystykę systemu oświatowego Francji. Omówiono status prawny prywatnych instytucji oświatowych i sposób ich finansowania. Analizie poddano system kształcenia nauczycieli oraz problemy i kierunki bieżącej polityki oświatowej Francji
Item
Where is it going school?
(Verbum, 2012) Famuła, Anita; Mazur, Piotr
Item
Jak pisać monografię szkoły?
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, 2017) Mazur, Piotr; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie