Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Rola teatru w świadczeniu usług bibliotecznych dla młodego odbiorcy na przykładzie biblioteki publicznej
(Komisja Zarządzania i Marketingu Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2022) Gwizdała, Izabela
Teatr jest obszarem sztuki, w którym na żywo odbywają się różne przedstawienia. Ma służyć relaksowi, odprężeniu i przyjemności. Ma także pobudzać wyobraźnię i pozwalać na pełniejsze i wyraźniejsze wyrażanie siebie. Artykuł ma na celu uświadomienie, jaką rolę pełni teatr w świadczeniu usług bibliotecznych dla młodego odbiorcy. Opisano zatem istotę teatru, pojęcie teatroterapii i wyjaśniono, czym ona jest. Pokazano, jak oddziałuje na uczestników terapii i co wnosi do ich życia. Przedstawiono także definicje dramy jako elementu pedagogiki zabawy. Na końcu zaprezentowano działania teatralne Filii nr 14 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni w minionych latach.
Item
Z problematyki teatrologii i pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Marii Barbarze Styk
(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015) Nowak, Marian; Stoch, Elżbieta; Borowska, Barbara; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Książka jest wyrazem szczególnego szacunku i uznania środowiska uczelnianego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II dla Profesor Marii Barbary Styk. W części II znalazły się obszerne studia i rozprawy z zakresu dramatu i teatru, pokazujące dziedzictwo teatru polskiego i obcego, jego nurty, kręgi tematyczne, recepcję krytyczną sztuk oraz myśl mistrzów. Jako materiał egzemplifikacyjny zamieszczono liczne fotografie. Z rozprawmi z teatrologii korespondują studia z literaturoznawstwa, językoznawstwa, wspomnienia (część III) oraz rozprawy prezentujące myśl pedagogiczną i społeczną w aspekcie pedagogiki chrześcijańskiej (część IV).
Item
Uczestnictwo licealistów polskich i francuskich w kulturze. Studium empiryczne
(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2013) Borowska, Barbara; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Prezentowana monografia stanowi studium porównawcze dotyczące czytelnictwa oraz korzystania z oferty instytucji kultury przez młodzież licealną w Polsce i we Francji. Powstała w oparciu o materiały empiryczne zgromadzone przez autorkę w wyniku badań terenowych prowadzonych w latach 2005-2008 w wybranych miejscowościach na obszarze obu krajów. Jej celem jest obserwacja zmian zachodzących w czytelnictwie, aktywności kulturalnej oraz edukacji młodzieży polskiej i francuskiej w pierwszej dekadzie obecnego stulecia. Sondaż wśród licealistów prowadzony był w dwóch wybranych regionach: w Polsce na terenie byłego województwa radomskiego i we Francji w regionie Île-de-France. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 691 respondentów, wśród których było 455 licealistów z Polski i 236 z Francji. Młodzież odpowiadała pisemnie na pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety audytoryjnej. Szczególnie dużo miejsca w prezentowanej rozprawie zostało poświęcone czytelnictwu, przede wszystkim książek, a następnie prasy. Jednak obecnie dostęp do informacji i wiedzy w coraz większym stopniu zawdzięczamy komputeryzacji i internetyzacji, dlatego ważna była również odpowiedź na pytanie, jak badana młodzież korzysta z tych nowych nośników. Preferencje kulturalne młodzieży zostały przedstawione na szerokim tle, biorąc pod uwagę z jednej strony środowisko lokalne młodych ludzi, tzn. rodzinę, szkołę i miejsce zamieszkania, z drugiej zaś ich aspiracje edukacyjne i zawodowe. Autorka zwraca szczególną uwagę na podobieństwa i różnice w zainteresowaniach młodzieży polskiej i francuskiej. Najważniejsze wnioski płynące z badania pokazały, że polskich i francuskich licealistów więcej łączyło niż dzieliło, mimo różnic historycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturowych między obu krajami. Wszyscy mieli podobne aspiracje edukacyjne i zawodowe, podobnie myśleli o swojej przyszłości i podobnie uczestniczyli w kulturze. W przyszłości zdecydowana większość miała powielić pozycję społeczną swoich rodziców, czyli zasilić grupy inteligencji lub klasy średniej, tradycyjnie głównych odbiorców kultury oficjalnej i nurtu, który zwykło się określać mianem – wysokiej. Chociaż w zainteresowaniach młodzieży wyraźnie zarysowała się przewaga treści popularnych i gatunków oferowanych przez kulturę masową, to jednak w wyborach licealistów można było zauważyć pewne kultywowanie etosu „bycia inteligentem”, tyle że poczucie elitaryzmu u znacznej części młodzieży sprowadzało się do przeświadczenia o większych szansach życiowych głównie w aspekcie prestiżowo-materialnym niż umysłowo-kulturalnym. Natomiast nie ulega kwestii, że tradycyjne instytucje i formy aktywności kulturalnej coraz częściej zderzają się z ofertą nośników cyfrowych i zaczynają z nią przegrywać. Internet okazał się atrakcyjniejszy od książki, gazety, kina i teatru, co jednak nie oznacza, że młodzież przestała czytać, oglądać filmy czy słuchać muzyki.
Item
Temat śmierci w twórczości teatralnej i literackiej dla dzieci w początkach XXI wieku
(2018-08) Kędziora, Janina; Uniwersytet Warszawski Wydział Polonistyki
Niniejsza praca stanowi analizę tekstów kultury dla dzieci (literatury pięknej, książek obrazowych, dramatów, komiksów, spektakli teatralnych), których głównym tematem jest śmierć. Dzieła te powstały w początkach XXI wieku. Zostały one poddane interpretacji z wykorzystaniem tekstów autorów badających antropologię śmierci oraz psychologów. Tezą pracy jest przekonanie o użyteczności tychże tekstów w podejmowaniu z dziećmi rozmowy znoszącej nałożone na śmierć tabu i wspierającej je w przeżywaniu żałoby.
Item
Żydowskie doświadczenie ukrywania się i wychodzenia z ukrycia a doświadczenie widza spektaklu The Hideout / Kryjówka w reżyserii Pawła Passiniego
(2018-09) Makowczyńska, Katarzyna; Uniwersytet Warszawski Wydział Polonistyki
Spektakl The Hideout / Kryjówka w reżyserii Pawła Passiniego porusza zagadnienia doświadczenia ukrywania się przez Żydów w czasie Zagłady oraz ich powojennego wychodzenia z ukrycia, ujawniania żydowskiej tożsamości, „wychodzenia z szafy”. Niniejsza praca stanowi przede wszystkim obszerną analizę przedstawienia, opartą o narrację faktograficzną, teorie z zakresu studiów nad pamięcią i teatrem jako medium pamięci. Omówienie to pozwala pokazać społeczną pracę pamięci w teatrze i jej wpływ na doświadczenie widza. Twórcy spektaklu kreują możliwość afektywnego odbioru przedstawienia, co pozwala przywrócić narrację o wypartych wydarzeniach z przeszłości. Tworzą rytuał oparty na odkrywaniu śladów pamięciowych i ujawnianiu historii Ocalałych oraz na fizycznym doświadczeniu wchodzeniu do kryjówki.