OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23824 archived items

Recent Submissions

Item
Wartości polityczne konstytuowane lokalnie a wartości polityczne ogólnonarodowe
(Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskich, 2021) Kupiński, Krzysztof Roman; Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskcih
Autor przedstawia w jaki sposób pojęcie wartości, które przejawia się w politycznej aktywności wspólnot o charakterze lokalnym, regionalnym i ogólnonarodowym. Omawia także zależność pomiędzy wartościami a lokalnością oraz wykazuje lokalność jako wartość, która pełnoprawnie konstytuuje to, co narodowe.
Item
Wartości przekazywane i pielęgnowane przez matki w rodzinach wiejskich w okresie międzywojennym
(Uniwersytet Wrocławski, 2011) Józefowicz, Anna; Uniwersytet w Białymstoku
In the Polish Second Republic, so in the country rebom afiter one hundred twenty three years of captivity, the role of a woman as a woman-mother, was significantly emphasized. Press, literature, researchers have proved that safety and order in the whole country depend on safety and order in individual families. The key notion became: „from education of a mother to education of a child”. While analyzing sources such as newspapers, magazines, diaries, guidebooks, I noticed the following values for which mothers in rural families were held to be responsible: 1 ,value of work connected with obligation in farm and household, so role of mother asahousewife; 2.the value of the family as a community and the mother's role in it. Mother was the first protector, tutor, patron of a child. Mother took care of child and other members in the family, she helped them, she guaranteed the positive atmosphere at home, took care of safety in a wide context. It was significant that mother appealed in the process of socialization to common traditions and experiences; 3.value of education and social consciousness, so the role of the mother in shaping social consciousness; 4.patriotic value, so the role of the mother in shaping patriotic attitude.
Item
Wychowanie w rodzinie chłopskiej w Drugiej Rzeczypospolitej
(Uniwersytet Wrocławski, 2011) Samsel, Agata; Uniwersytet w Białymstoku
In 1918-1939 bringing up children in peasant families was severe and based on a system of punishments, usually corporal. It was a conseąuence of a common belief that only a hardened, tough and hardworking man is able to face hard peasant reality which was leaving little place for weakness and fondness. Contrary to all appearances, such upbringing was to impose a system of values which placed the land, work, community and religion at the very top. Since the very young age the children used to be taught the value of land, the sense of responsibility and the awareness of being co-responsible for the family farm. It was implied that the public interest is superior to the individuals interest and the value of a person is estimated from the perspective of his/her work.
Item
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w działalności przedsiębiorstw sektora bankowego
(2021) Majchrzak, Krystian; Uniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Zarządzanie organizacją (przedsiębiorstwem, instytucją) jest procesem złożonym, obejmującym problematykę kilku dyscyplin naukowych. W szczególności – ponieważ dotyczy przede wszystkim człowieka – powinno uwzględniać wizje i przesłanki natury antropologicznej. Niestety, literatura z zakresu nauk o organizacji i zarządzaniu nadal dość często odwołuje się do dominującego przez ostatnie dwa wieki modelu człowieka sukcesu (homo oeconomicus) uważanego za spełniający oczekiwania i potrzeby człowieka zgodnie z piramidą potrzeb według Maslowa. Jeżeli popatrzymy na przedsiębiorstwo z perspektywy historycznej, to w okresie, gdy kształtowały się zręby ekonomii rynku, gdy powstawały pierwsze przedsiębiorstwa, to ich podstawowym, naturalnym celem było wytwarzanie bogactwa, tworzenie miejsc pracy, rozwój produkowanych wyrobów, ale nie generowanie zysku. Innymi słowy: zysk jako cel funkcjonowania przedsiębiorstwa stanowi wypaczenie, jakie wprowadził kapitalizm w ostatnich dwóch stuleciach, starając się nadal utrzymywać, że tylko zysk jest celem działania firmy, natomiast wszystko inne ma stanowić środki do jego pozyskania. Od współczesnych przedsiębiorstw, zarówno małych firm, jak i wielkich korporacji, społeczeństwo oczekuje nie tylko efektywnego i ekonomicznie opłacalnego wytwarzania dóbr wysokiej jakości, opłacania podatków i przestrzegania prawa, ale także spełniania zadań, które jeszcze do niedawna pozostawały w kompetencji państwa lub innych organizacji – instytucji kościelnych, organizacji społecznych lub rodzin. Tak rozumiane oczekiwania determinują wielowymiarowy cel przedsiębiorstwa nieograniczający się tylko do maksymalizacji zysku i zaspokojenia ambicji oraz potrzeb akcjonariuszy. Ideą, która wymaga od właściciela, menedżera czy przedsiębiorcy znacznie szerszego spojrzenia na zobowiązania przedsiębiorstwa, jest społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (corporate social responsibility – CSR). Rozumienie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw zależy w znacznej mierze od tego, jaką rolę przypisuje się przedsiębiorstwom w systemie społeczno-gospodarczym i czego oczekuje się od przedsiębiorców względem społeczeństwa. Uznawany system wartości ma także istotne znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstw. Celem niniejszej rozprawy jest rozpoznanie sposobu realizacji przez polski sektor bankowy, na przykładzie analizy studiów przypadku oraz w oparciu o wyniki pogłębionych wywiadów jakościowych, strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, z uwzględnieniem wpływu deklarowanych wartości na działania podejmowane przez banki w relacjach z otoczeniem. Dzięki interdyscyplinarnemu charakterowi kwestię społecznej odpowiedzialności firm można rozpatrywać zarówno od strony analitycznych uwarunkowań, jak i społecznej komunikacji. W pracy sięgnięto po metody łączące obie ze wskazanych sfer. Skoncentrowano się na badaniach o charakterze eksploracyjnym, których założeniem było przede wszystkim zgłębienie zjawiska CSR w sektorze bankowym poprzez zebranie opinii ekspertów, analizę przypadków i źródeł zastanych. Ze względu na paradygmat dyscypliny – nauki o mediach – analizowano strategie CSR głównie pod kątem komunikowania, upowszechniania i promocji działań CSR wewnątrz i na zewnątrz organizacji w relacjach z określonymi grupami interesariuszy.
Item
Projekt „Wychowawcze oddziaływania Kościoła w kontekście zmian społeczno-kulturowych”
(Akademia Ignatianum w Krakowie; Wydawnictwo WAM, 2015-12) Jasnos, Renata; Akademia Ignatianum w Krakowie
Kościół katolicki w Polsce ma utrwaloną pozycję i szeroki zakres oddziaływań, które kształtowały wielowiekową kulturę oraz relacje społeczne. Od roku 1989 Polska weszła na drogę przemian politycznych i gospodarczych, za którymi postępowały także przemiany społeczno-kulturowe i religijne. Tym samym oddziaływania Kościoła, także te o charakterze wychowawczym i formującym, weszły w nową fazę, stając przed wyzwaniami wolnej gospodarki rynkowej, wolnego jak nigdy dotąd człowieka wierzącego, obywatela otwartego globalnego społeczeństwa. Artykuł przedstawia problematykę i cele podjętego projektu badawczego, którego niniejsza publikacja stanowi pierwszy etap. Traktuje o złożonościach relacji wierzących i Kościoła, podstawach misji wychowawczej Kościoła i realizowanych działaniach wychowawczych i formujących, a także o wpływie przemian społeczno-kulturowych na działalność Kościoła, o kryzysie Kościoła i wartości, problemach z tożsamością religijną i eklezjalną oraz wyzwaniach stąd wynikających.