OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23887 archived items
Institutional Communities
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [368]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [244]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [172]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [138]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Police Academy in Szczytno [100]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [25]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
Recent Submissions
Item
Naturalne kręgi życia i wychowania człowieka
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Skrzydlewski, Paweł; Akademia Zamojska
W artykule omówiono miejsce i rolę naturalnych kręgów ludzkiego życia i wychowania, do których zaliczono w pierwszej kolejności rodzinę, następnie zaś – społeczność lokalną (gminę), naród i państwo. Zwrócono również uwagę na funkcję religii, która jest szczytem i najwyższym wyrazem życia osobowego człowieka. Troska o prawidłową realizację wychowawczej misji owych naturalnych kręgów ma także ogromne znaczenie dla implementacji edukacji klasycznej.
Item
Słowo wstępne
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Nowakowski, Piotr Tomasz; Uniwersytet Rzeszowski
Edukacja klasyczna stanowi program i proces kształcenia oraz wychowania, który ma na celu optymalizację ludzkiej natury, rozumianą jako jej możliwie pełny rozwój. W przeciwieństwie do nowoczesnych form nauczania, zorientowanych bardziej na kształcenie umiejętności praktycznych i technicznych, edukacja klasyczna koncentruje się na rozwijaniu myślenia krytycznego, umiejętności argumentacji oraz głębokiego zrozumienia ludzkiej kultury i historii. W sferze wychowania model ten dąży do ukształtowania człowieka pięknego i dobrego (gr. kalos kagathos), czyli takiego, który rozwija się zarówno w sferze duchowej, jak i fizycznej. Według myślicieli starożytnych podstawą tego rozwoju było odpowiednie kształtowanie cnót, które Arystoteles dzielił na cnoty dianoetyczne (intelektualne), rozwijane poprzez naukę i doświadczenie, oraz cnoty etyczne (moralne), nabywane poprzez praktykę i powtarzanie dobrych działań. W kolejnych wiekach chrześcijaństwo nadało temu greckiemu ideałowi wymiar transcendentny, lokując człowieka w perspektywie wieczności. Współcześnie model edukacji klasycznej, tak w Polsce, jak i na Zachodzie, zdaje się przeżywać swój mały renesans (fragment).
Item
Słowo wstępne
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Szwejka, Łukasz; Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
Postawy i wiążący się z nimi styl życia stanowią istotny wyznacznik obserwowanych zmian pokoleniowych. W refleksji naukowej poruszane są kwestie fundamentalnych różnic między osobami młodszymi a starszymi. Różnice te obejmują odmienny stosunek do rodziny, pracy, rekreacji czy – w szerszym zakresie – światopoglądu wraz z wyznawanymi ideałami i wartościami. Zmiany te są niewątpliwie pochodną unikalnych doświadczeń konkretnych pokoleń. Osoby starsze dorastały w odmiennych warunkach gospodarczych i politycznych. Były świadkami głębokich przeobrażeń, przejścia z gospodarki centralnie sterowanej do wolnorynkowej, co zostało nazwane „traumą wielkiej zmiany”. Z kolei młodsze pokolenie dorasta w czasach względnego dobrobytu. Jego reprezentanci doświadczają jednak innego rodzaju napięć, które wynikają z dynamicznego rozwoju nowych technologii, procesu globalizacji oraz nadwyrężenia relacji zachodzących w tradycyjnych środowiskach, zwłaszcza w rodzinie i środowisku lokalnym, co określane jest metaforycznie mianem „płynnej nowoczesności” (fragment).
Item
Słowo wstępne
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Smołka, Ewa; Lubelska Akademia WSEI
Praca nad sobą, rozumiana jako proces samozwrotny, wymaga ciągłego zaangażowania, wysiłku i samodyscypliny. Wiąże się z nieustanną refleksją nad własnymi doświadczeniami, postawami, zachowaniami oraz gotowością do wprowadzania zmian i doskonalenia siebie. Proces ten zakłada zarówno introspekcję, czyli analizę własnych myśli i uczuć, jak też retrospekcję, która polega na refleksji nad przeszłymi doświadczeniami i ich wpływem na obecne życie. Samozwrotny charakter pracy nad sobą oznacza, że człowiek jest jednocześnie podmiotem i przedmiotem swych działań – to ona inicjuje proces zmiany, a także poddaje się jego wpływowi. Autotranscendencja jest warunkiem rozwoju. Zakłada gotowość do wysiłku i otwartość na zmiany, które często są związane z koniecznością przekraczania własnych ograniczeń i przezwyciężania wewnętrznych konfliktów (fragment).
Item
Słowo wstępne
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Daszykowska-Tobiasz, Jadwiga; Uniwersytet Rzeszowski
Wychowanie w duchu pedagogiki zdrowia jest niczym innym jak realizacją edukacji zdrowotnej, wspieraniem młodych ludzi w procesie wielowymiarowego rozwoju osobowego z naciskiem na ostateczne wykorzystanie wiedzy, umiejętności i ukształtowanych nawyków w celu utrzymania i wzmacniania swego zdrowia, ustanowienia go wysoko w hierarchii wartości życiowych, a także propagowania zachowań zdrowotnych na wszystkich etapach życia. W procesie tym warto podkreślić istotę czynników chroniących zdrowie młodego pokolenia, a są to między innymi: dobre relacje interpersonalne w rodzinie, kompetencje wychowawcze rodziców, cechy indywidualne (adekwatna samoocena, poczucie własnej wartości, przyjazny temperament, dobre funkcjonowanie poznawcze itp.), konstruktywne postawy rówieśników, sprzyjający klimat szkolny i otoczenia społecznego (fragment).
Browse by
Selected filters: