Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Międzygeneracyjna transmisja wartości w rodzinach polskich w Drugiej Rzeczypospolitej w kontekście ideologii wychowawczej państwa w latach 1918–1939
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2015) Samsel, Agata; Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku
Międzypokoleniowy przekaz wartości jest niezbędnym warunkiem zachowania ciągłości kultury, a tym samym gwarantem przetrwania grupy. Wprowadzanie w świat wartości jest nieodłącznym elementem wychowania młodego pokolenia. Najstarszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, gdzie w sposób naturalny kształtuje się osobowość dziecka i kreuje jego tożsamość. Wskutek międzygeneracyjnej transmisji wartości dziecko przyswaja wiedzę, która jest sumą doświadczeń wielu minionych pokoleń. Oprócz nabywania umiejętności odróżniania dobra od zła i uczenia się podstawowych zasad oraz norm, regulujących stosunki międzyludzkie, dziecko przyswaja szereg elementów, składających się na kulturę – język, historię, tradycję, wierzenia, symbole religijne i narodowe, obyczaje i zwyczaje. W międzywojniu, w społeczeństwie polskim, funkcjonował system wartości oparty na kanonie ukształtowanym w okresie zaborów. Ogromne znaczenie przypisywano tym wartościom, które sprzyjają zachowaniu własnej odrębności kulturowej i narodowej. Naczelne miejsce w hierarchii wartości zajmowały: ojczyzna, rodzina, religia katolicka, historia kraju, tradycja, symbole narodowe. Wśród wysoko cenionych i pożądanych cech moralnych znajdowały się: patriotyzm, odwaga, gotowość do ponoszenia ofiar i poświęceń, pracowitość, obowiązkowość, sprawiedliwość i uczciwość. Mimo dużego rozwarstwienia społecznego w II Rzeczypospolitej daje się zauważyć zbieżność wartości, będących przedmiotem międzypokoleniowego przekazu w rodzinach polskich, bez względu na ich status społeczny, majątek czy wykształcenie. Charakterystyczna dla dwudziestolecia międzywojennego była również zgodność systemu wartości deklarowanego i realizowanego w rodzinie, z tym który propagował Kościół, jak również tym, który wdrażały państwowe instytucje oświatowo-wychowawcze. Efektem tego było jednolite wychowanie młodego pokolenia, z jasno określonymi i spójnymi celami wychowawczymi, konsekwentnie realizowanymi przez współpracujące ze sobą, najważniejsze środowiska wychowawcze.
Item
Naród, wychowanie i rodzina
(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2017) Tarasiewicz, Paweł
Naród jest społecznością zorientowaną na osobowy rozwój swoich członków, rozwój osiągany przez interioryzację i kreację własnej kultury narodowej. Celem narodu jest zatem dążenie do tego, aby każdy z jego przedstawicieli stawał się coraz bardziej osobą, a metodą realizacji narodowego celu – przejęcie danej kultury narodowej przez wszystkich uczestników życia narodowego oraz ich twórczy współudział w jej doskonaleniu. Do tworzenia kultury narodowej przyczynia się każdy członek narodu na miarę swoich możliwości, wynikających z aktualnego stopnia rozwoju swojej osobowości. Wspólny wysiłek kulturotwórczy skutkuje tym, że w danym narodzie aktualizuje się nie tylko ten czy inny jego członek, lecz każdy uczestnik życia narodowej społeczności. Szczególnie istotnym elementem definicji narodu jest tu „własna kultura narodowa”, ponieważ jest ona nie tylko tym, co integruje daną społeczność i wyróżnia ją spośród innych, lecz również tym, co sprawia, że społeczność ta jest narodem, a nie ludem, plemieniem, czy rodem. Taka personalistyczna i kulturocentryczna interpretacja narodu ukazuje go jako społeczność przenikniętą duchem wychowania człowieka do pełni człowieczeństwa – wychowania, które swój naturalny początek znajduje w rodzinie.
Item
Kultura człowieka
(Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wychowawców, 2008) Mazur, Piotr
Item
Rola tradycji w wychowaniu moralnym, kulturalnym i patriotycznym młodych pokoleń
(Żytomierski Państwowy Uniwersytet im. I. Franka, Żytomierz - Ukraina, 2011) Pawłowicz, Jacek Jan